Op deze pagina staat een verslag van de aanpassing van deze BMW en de bouw van het zijspan.
Augustus 2004
Hier een foto van de K 100 zoals we hem hebben gekocht. De kilometerstand is 115.000 en de kuip heeft wat schade van een keertje omvallen.
De eerste plannen zijn ook al gemaakt, er is al een schets
(gemaakt op 15-juli) van het model zijspan. Er is weer gekozen voor een geheel
zelf te bouwen zijspan want dat vind Roger leuk.
Om niet weer te hoeven werken met glasvezelmatten en polyesterhars word deze bak
gemaakt van aluminium met een stalen onderframe. Het is de bedoeling dat de bak
groter wordt als de velorex die Wilma nu heeft en dat ook zeker de kofferruimte
aanmerkelijk groter wordt.
Hieronder een computertekening van het idee (en de kleur natuurlijk!) Er komen uiteraard wel kleine wielen en een schommelarm voorvork in.
4 sept 2004
De kleine wielen zijn gekocht. Voor € 10,- p/s! Hieronder zie je een voorbeeld
hoe het er straks uit gaat zien met kleine drie-spaaks wielen. Om het achterwiel
en zijspan komen banden van ongeveer 185/60R15 en het 15" voorwiel wordt
voorzien van een band van ongeveer 14 cm breed. Gevolg van een breder achterwiel
is dat de uitlaat in de weg zit. Maar, we hebben al een andere demper gekocht,
deze komt hoger te zitten.
2 november 2004
Het gaat nu even niet zo snel. Er staan een hoop dingen uit bij anderen. De
achternaaf is zelf gedraaid maar er moeten nu gaten in gefreesd worden en dat
kan ik niet zelf. verder zijn er al platen aluminium voor de bak verzameld, en
diverse stukken pijp zijn al geregeld.
4 November 2004
De verloopnaaf is terug en wordt nu getapt en geboord, zie de foto rechts.
Op deze naaf past precies het autowiel.
20 November 2004
Het wiel zit er nu in.
12 december 2004
We zijn weer eens een keertje naar Vehikel
geweest om wat spullen te zoeken voor de BMW. Dat is wel aardig gelukt; een
carbonfiber racezitje en een voorspatbord (allebei van Ducati) een remschijfje
(van een Yamaha bromfiets) voor het zijspanwiel, een dubbel achterlicht (van een
of andere Italiaanse scooter) en een oliefilter plus speciale sleutel. Op de
foto kan je zien hoe het zitje en de uitlaat ongeveer komen te zitten.
Verder stromen de diverse onderdelen voor het voorwiel nu ook binnen dus
binnenkort kan er een begin worden genaakt met het 15" voorwiel. Daarom
komt een band die ook op een Smart wordt gebruikt; 135/70 R 15.
3 Januari 2005
Gelukkig Nieuwjaar !! Ik ben nu al even druk doende met het voorwiel.
Hieronder zie je drie stadia van het maken van de naaf.
Op de eerste foto zie je de buis waar de lagers inkomen met twee dikke schijven erom, in deze schijven wordt later schroefdraad getapt om de schijfremmen mee vast te zetten. De buitenste buis ligt ernaast. Op de volgende foto is de naaf al in elkaar gelast en liggen de spaken erbij. Op de derde foto is de naaf uitgedraaaid (voor de lagers) en vlak gedraaid voor de schijven. De volgende fase is het oplassen van de spaken en dan de 15" velg. Deze heeft ooit onder een lelijke eend gezeten en is ontdaan van zijn middenstuk zodat alleen de kale velg overblijft.
4 januari 2005
Het voorwiel is af ! Terwijl de vooras in de draaibank aan het afdraaien
was ben ik de spaken uit gaan slijpen. Daarna om de naaf gezet en uitgericht,
zie de eerste foto hieronder. Daarna heb ik de ruimtes tussen de spaken opgevuld
met stukjes blik en dat vastgelast en afgeslepen. Vervolgens de velg uitgelijnd
en vastgelast, zie de tweede foto voor het resultaat. Alleen jammer dat het
meeste werk straks verstopt zit achter een paar remschijven... Maar toch;
niet slecht, een wiel in 4 avonden werk!
31
januari 2005
De wielen zijn terug van het poedercoaten en er zijn gelijk banden
omgelegd. De voorband is een 135/70-15 die normaal als voorband van een Smart
gebruikt. Er is alleen een klein probleempje opgetreden tijdens het
poedercoaten. Er was afbijt in de spaken gelopen en toen hebben ze in de velg
gaatjes geboord om dat eruit te laten lopen er van uit gaande dat er een
binnenband in zou komen. De gaatjes heb ik later voorzichtig dicht gelast maar er
zit nog steeds een lekje in. Opnieuw lassen is geen optie want dan smelt de
coating. Nu ga ik die lassen dichtplakken en dan moet het goed zijn.
Verder
ben ik lekker bezig met de voorvork. Het afmeten van het draaipunt (foto rechts)
gevolgd door het buigen van de buizen, het maken van
de schommel en het uitmeten van de voorvorkbuizen.
Ook heb ik de hulpframe-bevestigingspunten op het frame gelast, zie de foto hier
links onder.
8 Februari 2005
Het hulpframe is zo goed als af. Zie de foto hieronder. Dit hulpframe
omsluit de voorkant van het blok en zit bevestigd op de opgelaste
bevestigingspunten aan het frame. Verder loopt links onder een buis naar de
bevestiging van de standaard. Voor aan dit hulpframe komt de voorste bevestiging
van het zijspan. Zodra er wat duidelijker foto's zijn als het frame bevestigd is
plaats ik deze.
Tevens zijn de voorvorkpoten nu al gebogen en kan ik daar ook mee verder. Het plakken van de voorvelg is ook gelukt, deze is nu luchtdicht !
10 februari 2005
De voorvork zit op z'n plaats en de swing er ook in. Alleen de
schokbrekerbevestigingen er nog op en dan kan de motor echt op de wielen staan.
Voor wat details van het uitmeten e.d. zijn er foto's gekomen op de pagina van "zijspantechniek"
13
februari 2005
De voorvork is af, zie de foto links. Het kost ongeveer een week aan
tijd om zo'n ding te maken. Daar komt dus nog wat voorbereidingstijd bij
voor het verzamelen van de materialen en het laten afdraaien van de dikwandige
buizen voor de twee voorvorkpoten. Tevens zijn er ook nog wat dure uitgaven te
doen. De vier stangkoplagers, die aan de trekstangen zitten van de twee
remklauwen, zijn ook niet goedkoop: €180,- voor vier stuks, maar dan heb
je ook wel A-kwaliteit! Dan vallen de rubber scharnierbussen wel weer mee:
€18,- per stuk.
Waar overigens nogal veel tijd in ging zitten was het monteren van het
voorspatbord. Dat kostte me een hele zondag. Vanwege het model van dit Ducati
spatbord moest deze aan de rembevestiging vastkomen omdat het spatbord niet
achterover mag kantelen. Alhoewel ik dus een hele dag aan het meten, passen en
lassen ben hoef ik geen spatbord zelf te maken. Bij de Enigma 2 was de
bevestiging maken makkelijk maar het polyesterwerk, plamuren e.d. kost meer
tijd.....
Aan de rechterzijde zit aan de remklauwbevestiging ook een steuntje gelast voor de opnemer van de digitale fiets-km-teller (van Sigma, deze gaan tot 200 km/h) Het magneetje zit tussen de remschijf en de vooras. I.v.m. met de kleinere wielen wijkt de originele teller nogal wat af, vandaar deze extra teller.
Begin maart 2005
Ik ben weer naar Vehikel
geweest. Daar o.a. een breder en hoger stuur gekocht. Om het remoliepotje
niet tegen de kuip te laten aankomen heb ik ook de stuurklemmen aangepast.
De snoeren en kabels waren gelukkig lang genoeg, alleen de remleiding niet maar
die moet ik toch aanpassen vanwege de extra rem in het zijspan.
Het achterste stuk frame is nu ook klaar, hierop/aan zitten steunen voor het
racezitje, uitlaat, achterlicht en spatbord annex kentekenplaathouder.
Deze laatste is de originele van de K100 die ik aangepast heb. Zie de twee
foto's, op de tweede zit het racezitje erop. Het was heel wat pas-en-meetwerk
omdat de achetrkant uit het midden van de motor zit. Dit om de kentekenplaat
recht boven het brede achterwiel te krijgen.
7 April 2005
Het zijspanframe begint nu vaste vormen aan te nemen. De basis is er en de
wielophanging zit er ook in. Op de foto hiernaast kan je zien dat het een vrij
conventioneel model frame is. Hier zitten nog niet alle buizen erin/op, o.a. de
achterste schoorstang mist nog.
Op de rechter foto zie je hoe de veer komt te zitten.
Voor het wiel dus, dit scheelt weer een uitsparing in de bak en zo blijft de bak
dus steviger. Dit vanwege het voor mij nieuwe bouwen met een aluminium
opbouw/bak. De schokbreker komt dus voledig in zicht en wordt aan de onderzijde
bevestigd op het frame waar ook de voetsteun c.q. treeplank aan vast komt.
Verder is het toespoor van het zijspanwiel te verstellen door de wielbevestiging
te verdraaien t.o.v. de draagarm.
Ook was de uitlaat terug van de lasser en moet nu nog gepolijst worden. Het is een mooie 4 in 1 geworden, zie hieronder.
12 april 2005
De uitlaat zit er inmiddels op en het zijspanframe is ook af. Alleen nog
aflassen, nalopen en glad maken, dan kan het frame (en voorvork) in de
poedercoating. ook is er al een begin gemaakt met het maken van de mallen voor
de zijspanbak. We hebben inmiddels ook al een naam voor de bak, want het word
dan wel een Enigma produkt, maar het model bak word een "Bobster".
17 april 2005
Het framewerk e.d. is voorzien van een laag zwarte poedercoating dus het
opbouwen kan beginnen ! Allereerst ben ik begonnen met de voorvork zodat de
motor weer op z'n wielen kan staan. Voor ik het zijspanframe eraan zet moet er
eerst nog wat gebeuren met de luchtfilterkast vanwege het LPG-mengstuk.
Het zijspanframe loopt namelijk door een gat in de linker onderkant van de kuip,
dus als het frame er al zit dan zit de dat kuipdeel er ook. En dat is nu nog
even lastig.
24
april 2005
Het voorbeeld van het zijspan is nu klaar. Het is gemaakt van karton, zie de
twee foto's hiernaast. Het wordt een lekker ruim span, 72 cm breed dus ruimte
genoeg om te zitten en om bagage in op te bergen.
De achterkant wordt zo'n 80 cm hoog (vanaf de bodemplaat) maar de kofferbak
wordt voor een deel al weer gevuld door een 52 liter LPG tank en een auto-accu.
Maar er blijft nog altijd genoeg ruimte over om een hoop bagage in op te bergen.
Maar nu dus het fabriceren van het zijspan; het wordt dus opgebouwd van
aluminium platen/stroken met een dikte van 1,5 en 2 mm. Ik heb een kennis die
een lasapparaat heeft voor aluminium maar hij
heeft weinig tijd. Nu wil ik kijken of ik bij hem in z'n werkplaats het zelf kan
doen. Binnenkort hierover meer.
Nu moeten alle remleidingen ook nog gehaald/gemaakt worden. Ze zijn inmiddels
allemaal opgemeten en de T-stukken zijn ook gemaakt en aangepast. Het wordt weer
een integraal remsysteem (voorrem bedient 1 schijf voor en de zijspanrem, het
rempedaal bedient de andere schijf voor en de achterrem)
2
mei 2005
Het aluminium zijspan zit nu helemaal in elkaar gehecht. Hij blijft nu bij de
lasser staan zodat die hem helemaal kan aflassen. Op de foto hiernaast staat 'ie
nog thuis en zit nog niet alles erop, o.a. het kofferdeksel nog niet. Het model
is goed gelukt, alleen dat aluminium lassen is een vak apart. Vooral als de
plaat wat dun is smelt het erg gauw weg. Gelukkig weet de lasser waar hij mee
bezig is.
Terwijl de bak nog weg is kan ik verder gaan met het aansluitenvan het gas en de
bedrading, tevens is het nog wachten op twee verloopnippels voor de remmen. Ook
moeten er nog passende lampjes worden gevonden voor op de voorkant van de bak.
Verder moet er nog een zitje en een dekzeil gemaakt worden.
16 mei 2005
Het geheel begint nu vaste vormen aan te nemen. alles zit op zijn plek en de
leidingen en bedrading zijn ook aangesloten.
De motor heeft al gedraaid om te kijken of alles dicht is; en ja het is.
De polyester onderplaat voor de buddysit is gemaakt en daarna is de originele
K100 buddy als donor
gebruikt voor het schuimrubber. Daarna bekleed met skai en het ziet er picobello
uit!
Er zijn nu mallen gemaakt voor de laatste klusjes: een ruit zagen en een
kunststof rand voor achter het spatbord. Tevens moeten de scharnieren nog aan de
kofferbakklep vastgelast worden.
Als dat klaar is kan alles vastgezet worden en de eerste proefrit gemaakt
worden.
14
juni 2005
De proefrit is er inderdaad geweest, bijna 7500 km lang. We zijn naar het
ziuden van Spanje gereden, Gibraltar om precies te zijn. Daarbij hebben we
zoveel mogelijk de snelweg vermeden.
Onderweg zijn er -uiteraard- wel wat technische problemen geweest. Maar wat
verwacht je ook anders van een proefrit met een prototype....
Als eerste is er het probleem van backfiring op LPG. Daardoor klapt de slang van de luchtfilterkast af. Hiervoor is al een oplossing bedacht, maar die moet nog wel even gemaakt worden. Voor de rest loopt de motor goed op gas, alleen stationair afstellen is nog wat lastig.
De andere problemen zijn van elektrische aard, een kapot relais, een kapotte steker van 1 van de benzine-injectors en een slechte verbinding bij een spoel van het lpg-systeem.
Verder
is de constructie van de bevestiging van de schokbreker van het
zijspanwiel te licht gebleken, deze moest onderweg opnieuw gelast worden.
De motor rijdt voor de rest perfect, stuurt
heel licht en rijdt haarscherp. Is alleen wel wat spoorgevoelig maar verders
geen problemen met het rijgedrag.
Tijdens de vakantie moest echter al vaak de koppeling worden bijgesteld en op de
terugweg in Zeeland (gelukkig bijna thuis...) begaf de
koppeling het helemaal. Hierdoor moest de laatste 240 km op een trailer worden
afgelegd, zie de foto hier links.
Bij het uit elkaar halen van de koppeling kwam er een hoop troep uit toen ik de
versnellingsbak eraf haalde. Dit valt trouwens niet mee met een zijspanhulpframe
eraan.
Op de foto zie je de brokken koppelingsplaat links zitten. De hele
koppelingsplaat is verbrokkeld ! Rechts zie je het gruis wat eruit te voorschijn
kwam.
Tevens bleek bij het loshalen van de
versnellingsbak dat er waarschijnlijk een lager kapot is dus de bak kan ook uit
elkaar.
10
juli 2005
De versnellingsbak zit inmiddels weer in elkaar met 6 nieuwe lagers erin.
het afstellen van de voorspanning van de conische lagers is nogal een secuur
werkje. Net zoals het opmeten van de benodigde shims om de lagers spelingsvrij
te monteren.
Eerst heb ik er een nieuwe koppeling ingezet, nieuwe plaat en nieuwe drukgroep.
Terloops nog een stukje gereedschap gedraaid om de koppelingsplaat te centreren.
Toen ik de achterbrug met cardan weer wilde monteren vond ik dat die wat rauw
ronddraaide. gelukkig waren het niet de tandwielen. maar het grote kogellager
wat om het kroonwiel heen zit. Hiervan was de kogelbaan van de binnenste ring
beschadigd. (zie de twee foto's hiernaast)
Waarschijnlijk omdat het lager te strak zat gemonteerd. Dit is ook één van de
weinige dingen die een beetje ervaren hobbyist zelf kan doen aan het cardan want
hiervoor hoefde de afstelling van de tandwielen niet gewijzigd te worden. Gelijk
ook maar een niuwe oliekeering in het cardan gezet.
12
juli 2005
Nu ben ik bezig met een nieuw
plenum (luchtverdeelkast) voor de "gas"kleppen. Op de foto links zie
je de nieuwe op de bankschroef en de oude erachter liggen. Het probleem van de
oude was dat deze een grote inhoud heeft. Is heel mooi om het geluid omlaag te
brengen maar op LPG niet zo handig. Omdat het mengstuk voor dit plenum zit is
deze dus helemaal gevuld met gas/lucht mengsel. Als er dan een keer back-firing
optreed ploft al dit gas en slaat de slang eraf door de druk.
Het achterliggende idee voor het nieuwe plenum is dat als er minder gas inzit en
daardoor de stroomsnelheid ook hoger is, de kans op zo'n klap kleiner is. Tevens
komt er een soort van plofluikje in. Mocht er wel een keer backfiring zijn dat
dan de luchtmassameter niet beschadigd. Tevens komt er een terugslagklep in de
carterontluchting zodat er geen gas in het carter kan stromen.
21
juli 2005
Hier op de foto links zie je het plenum, inclusief
veerbelast 'plofluikje',gemonteerd zitten op de 'gas'kleppen. De pijl geeft aan
waar het lpg-mengstuk zitDe motor heeft al
weer gelopen op benzine en nu volgt het afstellen op gas. Een probleem is dat
deze motor vrij veel zuigkracht heeft, veroorzaakt door de luchtmassameter die
in de luchtfilterkast zit ingebouwd. Daardoor moet de verdamper erg geknepen
worden omdat anders het mengesel gauw te rijk is.
Februari
2006
De (aluminium) bak moest eraf om een gescheurde lasnaad te repareren. Tevens
moeten de kleppen gesteld worden. Nu de bak er toch af is kan gelijk het
zijspanframe e.d. gecontroleerd worden (zie de foto's) Wat
wel opvalt is dat de poedercoating al roestplekken vertoond. Daar moet dus een
dikke laag tectyl overheen. verder komen er onder de bodem van de bak twee
verstevigingsribben omdat het aluminium te ver doorveerd en daarom scheurt.
V.w.b. het kleppen stellen: dat was wel nodig. Na het stellen start de motor
beter en het "back-firing" is ook veel minder.
10
Mei
2006
Er is een ander LPG mengstuk in het luchtfilterhuis gekomen. Dit omdat
de eerste niet goed was af te regelen vanwege het grote vacuum. Lees HIER
meer over LPG. Het nieuwe systeem is veelbelovend, de motor start nu zelfs
op LPG en blijft ook mooi stationair lopen. Het mengstuk zit op de foto
hiernaast links tegen het huis van de luchtmassameter van de benzine injectie
aangeschroefd.
7 juni 2006
Er is nog een extra "puntstuk" geplaatst in de luchtstroom om het
oppakken met lagere toerentallen goed te laten werken en het werkt nu allemaal
goed! Het kan nog beter, maar Wilma is tevreden over het gas.
Dat kan niet gezegd worden over de koppeling, deze begint weer te slippen. Dus
de versnellingsbak moet erachter weg. Dat kan komende week gecombineerd worden
met het spuiten van de hele motor met zijspan. Al het plaatwerk is er dan af en
dan kunnen we er wat makkelijker bij.
22 juni 2006
De motor is gespoten! Zie onderstaande foto's. (let ook op het
"gazon" op de treeplank van het zijspan!) Verder zit er een nieuwe
koppelingsplaat en veer in. Alweer een koppelingsplaat? Ja, alweer. Omdat ik
vorige keer de veer niet had vervangen is deze plaat extra snel versleten. Hopen
dat het nu goed blijft. Verder zijn de kleppen opnieuw gesteld. De
uitlaatkleppen verlopen vrij snel. Dat komt omdat de motor eigenlijk niet op
loodvrij kan rijden. LPG is loodvrij en de verbrandings temperatuur is
heter. De kleppen zakken dus in. Deze winter de cilinderkop er maar af halen en
er nieuwe klepzittingen en kleppen in (laten) zetten. Nu op naar de vakantie
!!!!
Augustsus / september 2006
De motor heeft de vakantietrip van ruim 10.000 km overleeft ! Maar wel weer
met een slippende koppeling. Dus bij thuiskomst de bak er weer achterweg en nu
de koppeling eens goed bekeken. Weer was de koppelingsplaat zover gesleten dat
de veer tegen de klinknagels van de plaat aankwam. En de plaat was nog niet eens
te dun! Dus ik heb de drukgroep in de draaibank gecontroleerd op vlakheid en
gelijk een stuk van de rand afgedraaid zodat de veer wat strakker
zit.
Bij het monteren van de achterbrug bleek dat het cardan weer rauw rondliep. Deze
is dus naar een speciaalzaak gegaan omdat er twee lager kapot waren en het
afstellen van de tandwielen nogal nauw luistert. De boel zit weer in elkaar en
de eerste ritten zijn er ook al weer mee gereden.
April 2010
De afgelopen 4 jaar heeft het motor al flink wat afgetuft! Het één en
ander kun je wel zien bij onze
vakantieverslagen.
Nu ligt de motor echter uit elkaar omdat de koppakking lek was. Waarschijnlijk
te heet geworden met het rijden van een
gehandicaptenrun.
Aangezien de kleppen ook erg ingeslagen waren door het rijden op LPG laten we
gelijk de cilinderkop reviseren (nieuwe kleppen, seals en klepzetels) Tevens
wordt de water/oliepomp gereviseerd. Sommige onderdelen zijn trouwens al
redelijk slecht te koop voor zo'n ding. Ook willen we kijken of er een extra
radiator op het koelsysteem gezet kan worden zodat de motor wat meer koeling
krijgt en -hopenlijk- je linkerbeen niet zo heet meer wordt.
29 April 2010
Even een gespecificeerde update van het bovenstaande; In eerste instantie
dacht ik dat de motor gewoon een servicebeurt nodig had, en misschien een paar
nieuwe bougiekabels nodig had. Dat bleek iets meer te zijn! kleppen,
cilinderkoprevisie, servicebeurtje..... Hier even een opsomming van de uitgaven.
prijs | ||
klepdekselpakkingen | 1 set | 9.02 |
bougiekabels | 4 stuks | 148.96 |
inlaatklep | 4 stuks | 386.18 |
uitlaatklep | 4 stuks | 349.15 |
keeringen olie/waterpomp | 2 stuks | 18.87 |
nieuwe klepzetels (voor loodvrij en gas) | 8 stuks | 333.20 |
overige bewerkingen cilinderkop | 1 stuks | 161.46 |
koppakking | 1 stuks | 41.78 |
koppelingshandle-schakelaar | 1 stuks | 31.45 |
carterpakking | 1 stuks | 6.25 |
totaal | incl. btw | 1486.32 |
Dit alles is dus al meer als de aanschafprijs van de motor, en dan heb ik nog niet eens de normale servicebeurt onderdelen meegerekend! Er staan hier een paar foto's bij afgebeeld. Ik weet dat op de kratjes Alfa een verkeerd merk motor staat, de Enigma 2 had daar prima opgepast. Verder heb ik de olie/waterpomp gereviseerd. ik wist alleen niet dat als je deze weer monteerd met nieuwe keerringen (een is een keramische mechanical seal) dat deze dan zeer zwaar draait. Waarschijnlijk zal dit wel inslijten. Op de andere foto zie je de cilinderkop zoals die van het revisiebedrijf vandaan kwam (dus nog in de folie) De kop is gevlakt, voorzien van nieuwe kleppen en klepzetels. Wat zijn die kleppen duur! Ik heb ze besteld bij de Hobbyist want het revisiebedrijf kon er niet aan komen. Bij de hobbyist schrokken ze ook van de prijs. Maar ja, het zijn originele BMW kleppen....... Heb je trouwens ook opgemerkt wat de bougiekabels kosten! Let wel ! original BMW teile !!! Voor m'n Chevy V8 betaal ik voor 8 kabels-met-bougiekappen zo'n 40 euro! Maar 1 troost, volgens het revisiebedrijf hoef ik nu nog maar hoogstens 1 keer kleppen te stellen en dan zullen ze niet meer verlopen. Dat is wel eens anders geweest.
31 mei 2010
Met de gereviseerde cilinderkop een weekendje op Texel geweest. Motor is
perfect maar de remmen zijn niet goed.
Nu heb ik van de voorrem de remblokken vervangen en de achterrem gemodificeerd.
Hier is nu een remcilinder van de achterrem van een Kawasaki GPX 600 op
gemonteerd. Deze heeft een grotere zuigerdiameter en tezamen met de grotere slag
die ik op het pedaal heb gemaakt moet het nu wel goedgaan. Het zal wel wat
zwaarder trappen. Tevens een nieuwe teflon-remleiding gemonteerd.
Juni
2010
Motor rijdt weer prima! Remmen doen het ook goed. Volgend klusje voor de
vakantie is om een extra radiator te plaatsen in het koelsysteem. Deze moet
tussen de motor en het zijspan komen. Een radiatortje heb ik al op de kop getikt
bij Roukama voor 4 tientjes. Compleet met ventilatortje.
eind Juli 2010
Het radiatortje is gemonteerd tesamen met een andere temperatuurmeter. De
eerste testrit gereden naar België en alles werkt goed. Nu nog een
"nood"schakelaar om het ventilatortje met de hand aan te kunnen
zetten.
Januari 2011
Roger is op de BMW naar een treffen geweest en toen heeft de lichtschakelaar
het opgegeven. Dit moet wel gerepareerd worden want in februari gaan we een
kleine twee weken naar Noorwegen en Zweden, o.a. naar de Krystall-Rally en wat
sneeuw-scooteren. De winterbanden zitten er reeds om en nog wat kleine
accessoires monteren en dan kunnen we gaan!
Februari 2011
We zijn met z'n tweeën opde K100 naar Noorwegen geweest, samen met wat
vrienden. Dit Youtube
filmpje zegt genoeg...
Juli 2011
We maken even een sprong in de tijd. Afgelopen maanden niets bijzonders met
de BMW tot deze het begaf op een rit terug van Limburg. Een onheilspellend
gebonk uit de aandrijving. Ik (Roger) had onmiddelijk het idee dat het
waarschijnlijk de kriuskoppeling van de aandrijvas was en na een hoop sleutelen
klopte dit ook. Gelukkig heb ik nu een hefbrug in de garage zodat ik niet op m'n
knietjes hoef te zitten, het lichaam word ook wat ouder....
Hieronder een paar foto's van de ravage die ik aantrof nadat ik de achterbrug
eruit gezaagd (!!!!!) had. De achetrvork lagering was namelijk zo beschadigd dat
de twee steekbouten van aluminium er niet meer uit wilden. Om de
versnellingsbak, waar de achterbrug in scharniert, niet te beschadigen heb ik de
twee bouten maar doorgezaagd. Door het aanlopen van de cardanas is de achterbrug
zó heet geworden dat zelfs het kabeltje van de snelheidsmeter is gesmolten.....
Het kan geen achterstallig onderhoud zijn, aan de kruiskoppeling van de cardanas
valt niks te smeren. Zoals je op de foto's kan zien is de ene helft van de
kruiskoppeling compleet gebroken. Gelukkig heb ik nog een complete K100 in
onderdelen liggen zodat ik het snel kan repareren.
Juli 2012
Weer een jaar voorbij! Nu ben ik bezig met de BMW winterklaar aan het maken
voor onze komende "wintersport" trip naar de Alpen. Omdat we vorige winter nogal
wat problemen ondervonden van de brede achterband heb ik nu een smal velgje
gevonden wat zó op de naafadapter past. Hiet komt dan een 145 brede winterband
omheen.
Blijf kijken voor de meest actuele ontwikkelingen !