Vlak na aanschafGeparkeerd op m'n werk  

 

 

 

 

 

December 2000
Er wordt momenteel ook druk aan onze "nieuwe" auto gesleuteld. Er moest een nieuwe vriesplug in het motorblok, het stuurhuis wordt vervangen door eentje met stuurbekrachtiging, de fuseekogels zijn vervangen en de voorwiellagers ook. Verder komt er ook een nieuwe uitlaat onder.
Er waren ook diverse kruiskoppelingen van de voorwiel aandrijving kapot, maar deze laten we eruit want we maken er een twee wiel aangedreven pick-up van. Dat scheelt ook nog in het brandstof verbruik.

Het is dus een Dodge, type W200 uit 1977. deze is van het Amerikaanse leger geweest en heeft altijd in Duitsland rondgereden. In 1994 is het Nederlandse kenteken erop gezet.
Dodge behoort tot het Chrysler concern, dus daar komt ook de motor vandaan.
Het is een 5,2 liter V-8 met een vermogen van 150 pk.
Achter de motor zit een automatische 3-versnellingsbak en een tussenbak voor de 4-wiel aandrijving.
Het gewicht is 2160kg en inclusief lading mag het gewicht 3,5 ton bedragen!

Januari 2001Tilburg, januari 2001
We zijn met de jaarwisseling lekker op pad geweest met de Dots. De techniek 
heeft ons niet in de steek gelaten. Het blik wel.  Al met al hebben we in het weekend zo'n 800 km gereden en het verbruik viel ook best mee, ongeveer 1 op 5.
Zoals je op het fotootje hiernaast kan zien is de Dots inmiddels ook voorzien van vier aluminium 5-spaaks gietwielen met 265 mm brede banden. Verder werkt de stuurbekrachtiging nu ook en dat scheelt best wel een heel stuk!

8 Januari 2001
De Dots is afgekeurd!!! Ik had trouwens niet anders verwacht. De gebreken vielen mee, tellerverlichting, achterlicht kapje, te hoge CO, linker achterrem werkt niet goed en een remslang vóór moet vervangen worden. Een tegenvaller was dat er een blad van de achtervering gebroken is, dus daar moet even een andere tussen gezet worden. 

8 t/m 18 Januari 2001
Diverse reparaties uitgevoerd. Ik heb via de DTB-homepage een adres in Alkmaar gevonden die nog een W200 voor de sloop had staan. hier heb ik twee achterveren en een achterlicht-glas gehaald voor f 300,=. 
Het sleutelwerk heb ik lekker binnen kunnen doen bij de autohobbyclub van de Koninklijke Marine. Van de voorremmen heb ik gelijk maar allebei de remslangen vervangen. Van de achterrem bleek de automatische stelinrichting niet te werken, dus maar met de hand afgesteld. Het CO afstellen is ook gelukt. Een auto uit 1977 mag ongeveer 4% hebben (volgens de APK keurmeester) en bij de keuring stond 'ie op 0,8%! Ze vroegen ook of ik er wel rijdend was gekomen, want meestal rijdt het niet best met zo'n lage CO uitstoot. Maar het rijdt redelijk. Op 18 Januari is de Dots dus goedgekeurd!

ontsteking controleren met toeschouwers27 Januari 2001
We zijn weer op pad geweest. Nu gaf de motor problemen, steeds afslaan bij het remmen en dan bijna niet meer aan de praat te krijgen. De ontsteking is goed en de bougie's zien er ook goed uit. De carburateur moet ik er nog afhalen......

hiernaast zie je de belangstelling die je hebt als je op een zondagmorgen de onsteking staat te controleren om weer naar huis te rijden..........

17 Februari 2001
Na een paar keer de accu te hebben leeg gestart en de carburateur te hebben vervangen, kwam ik toevallig achter de oorzaak. Ik was bezig met de bedrading te controleren en toen bleek er een scheur in de bobine te zitten. Na deze vervangen te hebben startte de Dots meteen. Nu alleen nog even wat "fine tuning".


Zo staat 'ie meestal geparkeerd, de vakken zijn wat klein!


Maart 2001
Nu rijdt alles goed en Wilma krijgt er ook al lol in om met deze bak rond te toeren. Het enige probleem wat er nu nog speelt, is dat we steeds koelwater verliezen. Aangezien het koelsysteem ook geen druk opbouwt verdenk ik de radiatordop van lekkage. Voor de rest is namelijk alles dicht, er zit geen water door de carterolie en de compressie is ook goed van alle cilinders.

Gevonden! Er is weer een vriesplug doorgerot in het cilinderblok. Dat komt waarschijnlijk door het vroeger koelen met water en het leeg staan bij de vorige eigenaar. Ik heb nu weer wat te doen bij de autohobbyclub.

De vriespluggen zijn vervangen en ze waren inderdaad rot! Later plofte weer een ander zwak punt in het koelsysteem nl. een slang! Gelukkig kwamen we er op tijd achter.

De slang is vervangen. De Dots rijdt nu goed. Start meteen op gas en na even warmdraaien (moet ook volgen de originele militaire gebruiksaanwijzing) en rijden maar.

Juni 2001
De Dodge is te koop! We hebben namelijk een Chevrolet Van gekocht. Die is voor hetgeen wij er mee doen toch wat handiger. En om nou twee van die dingen voor de deur te hebben staan....

22 Juni 2001
De Dodge is verkocht!! Compleet met alle onderdelen.