De Enigma 1 is gebouwd in de periode januari t/m juli 1992. De eerste
handeligen waren uiteraard de staalconstucties van het zijspanframe
en het aanpassen van het motorframe. Dit gebeurde allemaal in de
garage achter het huis, zoals je op de foto kan zien.
De basis is een motorblok van een BMW R100/7 uit 1978 en een frame
van een R100RT uit 1980. Het zijspan frame is een eigen ontwerp
waarbij goed is gekeken naar het zijspanframe vam EZS. Verder is
het BMWframe verstevigd rond de achterbrug ophanging en het balhoofd.
De motor is vanaf het begin voorzien geweest van een LPG
installatie, de tank zit
op het zijspanframe en het polyester is er later overheen gemaakt
zodat de tank als het ware "er onder hangt", dan is de tank dus
altijd geventileerd. Dat vinden ze bij de keuring wel prettig.
Het voorwiel wat je op de foto ziet komt van een Moto Guzzi Le
Mans. Deze wielen zijn er genoeg omdat een hele hoop Guzzi
rijders de 16" voorwielen vervingen door 18". De schommelarm
voorvork is ook een eigen product. Met dank aan Reyer voor het maken van de balhoofdplaten.
Op deze foto zie je de rijdende constructie. De tank is van een
Yamaha XV920 die we 10 cm hebben verbreed.
Het achterwiel is zelfgemaakt. Van de 15" velg van een 2CV
(lelijke eend) heb ik de kern uitgehaald en een vlakke plaat erin
gelast, deze zit dan met 5 bouten bevestigd op de originele
(trommelrem)naaf van BMW.
Niet zichtbaar op deze foto is het zijspanwiel, dit is een 13"
aluminium velg van een Renault 5. Deze zit met bijbehorende as en trommelrem op een kort
getrokken swingarmpje gemonteerd.
Hier zijn we (Ben
Weijsenborn en ik)
begonnen met het
polyesterwerk.
Ik heb eerst een model van
'piepschuim' gemaakt en
toen dat naar m'n zin was
hebben we er polyester overheen gedaan. Je kan je wel voorstellen dat de buitenkant dan verre van
glad is. Er zitten dan ook heel wat uurtjes schuur- en plamuurwerk in.
Hier zie je de uiteindelijke vorm van al het polyester. De
kuip is uit een mal van een Yamaha XJ900 getrokken en
daarna zo'n 15 cm verbreed om plaats te maken voor een
dubbele koplamp.
Op de achtergrond zie je de "kofferbak" die over het
achterwiel zat. Inderdaad 'zat' want later is er een ander
model 'kontje' op gekomen omdat er later een andere
uitlaatdemper op is gekomen die niet meer onder de
'kofferbak' paste.
Dit is een wat later stadium. De bedrading. Zoals je ziet is al
het spuitwerk al gebeurd en is duidelijk de laatste fase van
het bouwen bezig. op het dashboard viel genoeg te bedraden
want zoals je op de foto kan zien zitten er genoeg
signaleringen op.
De meetinstrumenten zijn
(van boven naar onder en van links naar rechts) een uurwerk,
voltmeter, vacuümmeter, oliedrukmeter, olietemperatuurmeter,
snelheidsmeter en toerenteller. Later is de vacuümmeter vervangen
door een Sigma digitale snelheidmeter/kilometerteller.
Boven de meetinstrumenten zitten diverse signaleringslampjes voor
verlichting, (rem)olie, dynamo, vrijstand enz.
In het elektrisch systeem zijn diverse merken vertegenwoordigd.
Origineel van BMW zijn; de dynamo en startmotor verder zijn de
stuurschakelaars van Yamaha, de koplampen komen uit een
BMW-auto. De achterlichten zijn signaleringslampen van een
slagboom. De bobines zijn van Honda en de spanningsregelaar komt
uit een franse auto. De voorste knipperlichten komen van een
Kawasaki GPZ.
Nu we toch lekker aan het opsommen zijn: de
remklauwen zijn van Brembo en komen van een Laverda (voorrem) en van een BMW (achterrem).
Over de wielen heb ik het al gehad, verder zit er een
LPG installatie in van Landi waarvan alleen het
drukregelgedeelte wordt gebruikt. Het gas wordt
verwarmd d.m.v. een RVS leiding die aan de uitlaat
zit vastgelast. De uitlaatdemper was eerst van BMW
en later van een Kawasaki. Het kuipstoeltje in de bak
is afkomstig van een Simca 1000 rallye.
Hiernaast zie je mij op de Enigma in 1992, sindsdien is er zo'n
150.000 kilometer mee gereden en
totaal heeft het motorblok bijna 280.000 kilometer gedraaid en is nu wel versleten. In al die tijd zijn
alleen de cilinders/zuigers en de koppen gereviseerd/gerepareerd en is de nokkenasketting
vervangen. Alle lagers in het blok zijn nog origineel. De versnellingsbak is echter al een keer
vervangen en er zijn ook twee cardan aandrijvingen de revue gepasseerd.
De Enigma ontmanteld en een paar onderdelen en een
deel van het zijspan
zijn gebruikt voor de Enigma 2.