De Enigma 1 is gebouwd in de periode januari t/m juli 1992. De eerste handeligen waren uiteraard de staalconstucties van het zijspanframe en het aanpassen van het motorframe. Dit gebeurde allemaal in de garage achter het huis, zoals je op de foto kan zien.

De basis is een motorblok van een BMW R100/7 uit 1978 en een frame van een R100RT uit 1980. Het zijspan frame is een eigen ontwerp waarbij goed is gekeken naar het zijspanframe vam EZS. Verder is het BMWframe verstevigd rond de achterbrug ophanging en het balhoofd.

 

De motor is vanaf het begin voorzien geweest van een LPG installatie, de tank zit op het zijspanframe en het polyester is er later overheen gemaakt zodat de tank als het ware "er onder hangt", dan is de tank dus altijd geventileerd. Dat vinden ze bij de keuring wel prettig.

 

 

Het voorwiel wat je op de foto ziet komt van een Moto Guzzi Le Mans. Deze wielen zijn er genoeg omdat een hele hoop Guzzi rijders de 16" voorwielen vervingen door 18". De schommelarm voorvork is ook een eigen product. Met dank aan Reyer voor het maken van de balhoofdplaten.

 

Op deze foto zie je de rijdende constructie. De tank is van een Yamaha XV920 die we 10 cm hebben verbreed. Het achterwiel is zelfgemaakt. Van de 15" velg van een 2CV (lelijke eend) heb ik de kern uitgehaald en een vlakke plaat erin gelast, deze zit dan met 5 bouten bevestigd op de originele (trommelrem)naaf van BMW.

Niet zichtbaar op deze foto is het zijspanwiel, dit is een 13" aluminium velg van een Renault 5. Deze zit met bijbehorende as en trommelrem op een kort getrokken swingarmpje gemonteerd.


Hier zijn we (Ben Weijsenborn en ik) begonnen met het polyesterwerk.

Ik heb eerst een model van 'piepschuim' gemaakt en toen dat naar m'n zin was hebben we er polyester overheen gedaan. Je kan je wel voorstellen dat de buitenkant dan verre van glad is. Er zitten dan ook heel wat uurtjes schuur- en plamuurwerk in.

 

Hier zie je de uiteindelijke vorm van al het polyester. De kuip is uit een mal van een Yamaha XJ900 getrokken en daarna zo'n 15 cm verbreed om plaats te maken voor een dubbele koplamp.

Op de achtergrond zie je de "kofferbak" die over het achterwiel zat. Inderdaad 'zat' want later is er een ander model 'kontje' op gekomen omdat er later een andere uitlaatdemper op is gekomen die niet meer onder de 'kofferbak' paste.

Dit is een wat later stadium. De bedrading. Zoals je ziet is al het spuitwerk al gebeurd en is duidelijk de laatste fase van het bouwen bezig. op het dashboard viel genoeg te bedraden want zoals je op de foto kan zien zitten er genoeg signaleringen op.

De meetinstrumenten zijn (van boven naar onder en van links naar rechts) een uurwerk, voltmeter, vacuümmeter, oliedrukmeter, olietemperatuurmeter, snelheidsmeter en toerenteller. Later is de vacuümmeter vervangen door een Sigma digitale snelheidmeter/kilometerteller.

Boven de meetinstrumenten zitten diverse signaleringslampjes voor verlichting, (rem)olie, dynamo, vrijstand enz.

In het elektrisch systeem zijn diverse merken vertegenwoordigd. Origineel van BMW zijn; de dynamo en startmotor verder zijn de stuurschakelaars van Yamaha, de koplampen komen uit een BMW-auto. De achterlichten zijn signaleringslampen van een slagboom. De bobines zijn van Honda en de spanningsregelaar komt uit een franse auto. De voorste knipperlichten komen van een Kawasaki GPZ.

 

Nu we toch lekker aan het opsommen zijn: de remklauwen zijn van Brembo en komen van een Laverda (voorrem) en van een BMW (achterrem). Over de wielen heb ik het al gehad, verder zit er een LPG installatie in van Landi waarvan alleen het drukregelgedeelte wordt gebruikt. Het gas wordt verwarmd d.m.v. een RVS leiding die aan de uitlaat zit vastgelast. De uitlaatdemper was eerst van BMW en later van een Kawasaki. Het kuipstoeltje in de bak is afkomstig van een Simca 1000 rallye.

Hiernaast zie je mij op de Enigma in 1992, sindsdien is er zo'n 150.000 kilometer mee gereden en totaal heeft het motorblok bijna 280.000 kilometer gedraaid en is nu wel versleten. In al die tijd zijn alleen de cilinders/zuigers en de koppen gereviseerd/gerepareerd en is de nokkenasketting vervangen. Alle lagers in het blok zijn nog origineel. De versnellingsbak is echter al een keer vervangen en er zijn ook twee cardan aandrijvingen de revue gepasseerd.

De Enigma ontmanteld en een paar onderdelen en een deel van het zijspan zijn gebruikt voor de Enigma 2.