(hou de muis boven de foto's om eventuele toelichtingen te lezen)
Augustus 2005
Wilma had afgelopen vakantie (2005) een leuk autootje gezien. Die wilde zij dus
ook. Nu zijn die in nederland nogal rottig 2e hands te krijgen
maar Roger wist er eentje (een opknappertje!) te kopen voor een kratje
amstel bier. Deze auto is voor het laatst APK gekeurd in 1988 en is daarom nu
geschorst. Eerst maar eens rustig kijken wat er allemaal aan opgeknapt moet
worden.
Wat gegevens: 1600 cc 4 cilinder motor, permanente 4 wiel aandrijving, hoge en lage gearing en sperdifferentieel. Grijs kenteken en op LPG. Trekhaak ook op kenteken. LPG installatie is niet meer aanwezig
Op deze pagina gaan we jullie op de hoogte houden van de vorderingen met deze auto.......
13 augustus 2005
We hebben de Niva opgehaald. Het was een mooi staaltje van Amerikaans/Russische
samenwerking, zo'n Niva achter een Chevy-Van!
Het was de eerste keer dat Wilma de auto van dichtbij zag en ze was niet eens
erg geschrokken.... Om de auto op de aanhanger te krijgen moesten we wel eerst
even de remmen lostrekken. Daarna hebben we de remmen wel even getest voordat we
de auto de helling
afreden de ondergrondse parkeergarage in. Daar staat de Lada voorlopig,
gebroederlijk naast een Reliant Rialto, tot er ergens een plekje vrij komt
waar er aan gelast kan worden.
Het interieur is kaal, alle bekleding is er uit. Dat is
misschien wel de redding geweest want allerlei matjes houden normaal gesproken
ook een hoop water vast en dat geeft weer roest. Over roest gesproken; de
onderkanten van de deuren zijn doorgerot, de randen van de spatborden om de
wielen en onder de achterbumper. ook is er een kriksteun/balkje onder de bodem
weggeroest. Maar het is niks dat niet opnieuw gelast kan worden.
In het motorcompartiment is ook alles nog compleet, op de LPG installatie
na.
23 augustus 2005
Inmiddels ben ik al het één en ander wijzer geworden over de Niva. Op het
internet is wel wat te vinden. Zo ben ik er achter gekomen da die dingen in b.vb
België, Australië en Zuid Afrika razend populair zijn. Op de volgende
homepages heb ik een hoop informatie kunnen vinden (klik op de naam voor de
link) : De Belgische
Niva Vrienden , World Niva
Club , Lada Niva Online
, van deze laatste heb ik ook service manuals kunnen downloaden. Die heb ik
vervolgens netjes in een ringbandje gedaan en eventueel van een voorpagina
voorzien. Nu heb ik ook al wat technische achtergrond. Inmiddels ben ik al druk
bezig om een sleutelplaats te zoeken. Voor zover ik het nu heb kunnen bekijken
moet het rechter voorspatbord vervangen worden, een dorpel, een stukje balk en
de randen van de wielkasten. Aankomend weeken gaan we naar Vehikel
en gaan we ons daar eens laten voorlichten over het fenomeen "Niva"
Hieronder enkele "recenties" uit de media
Wat moet je in godsnaam met een Suzuki jimny of andere
imitatie NIVA? Dit is de ENIGE BETAALBARE échte 4X4 !!! Alléén voor wie DURFT!!! |
Super auto, scoort altijd hoog bij off-road tests. |
ik ben jager en vertoef daardoor veel in bossen en rivierbeddingen.(polen, noorwegen,en bij ons in de hoge venen)"tis een roestbakske, maar een sterk en pittig machien als ge er een beetje mee overweg kunt,waar ge goed hellingen kunt mee nemen,en van wat slijk is hij absoluut ni vies.de ophanging vind ik beter dan die van pakweg-samoerai of rav 4- en ge kunt er 4 everzwijnen van 80kg in kwijt!" | Briljante auto. helaas niet altijd even betrouwbaar! |
6 september 2005
We zijn er al achter dat je beter een Rolls Royce kan hebben dan een Niva.
Onlangs op Vehikel hebben we helemaal niets kunnen vinden, niet eens een
sleutelhanger van Lada! Lada heeft toch een imago probleem, denk ik.
Ook is er op onderdelenlijn.nl
een zoekopdracht uitgezet voor een voorspatbord, maar tot op heden nog geen
reacties.
24 november 2005
De Niva staat nog steeds te niksen, er wordt nu gewerkt aan andere dingen, zoals
het door de APK krijgen van de Suzuki Alto. We kregen van een vriend,
Harry, wat foto's opgestuurd van een Niva in z'n natuurlijke omgeving. In
dit geval het noord oosten van Rusland, alwaar Harry z'n nieuwe werkplek is
2006
Het enige dat dit jaar is gebeurd is het kenteken weer schorsen......
Januari 2007
Er komt eindelijk beweging in het Niva project. Een beetje noodgedwongen want de
Suzuki Alto red het niet nog een APK-keuring! Er zijn een set nieuwe remmen
aangekocht via Marktplaats en een achterklep, met slot! Tevens was er een
donor-auto gekocht voor een motorblok en automatische versnellingsbak, maar die
paste niet. Die verkopen we dus weer. We blijven zoeken voor onderdelen......
Februari 2007
Nu wel een goede donorauto gevonden voor een motorblok en automatische
versnellingsbak; een BMW 316 uit 1984. Er zit een 4 cilinder 1800 cc motor in
met carburateur. De auto is helemaal compleet en rijdt ook (nog wel). Die wordt
dus van de bruikbare onderdelen ontdaan en vervolgens de rest afgestort.
Maart 2007
Weer wat Niva onderdelen aangeschaft! Voor 210 euro een hele partij; achteras,
aandrijfassen, remklauwen, versnellingsbak, tellers, bumpers, achterlichten en
nog heel wat ander spul.
Verder is het motorblok van de BMW 316 ook al gedemonteerd en staat netjes te
wachten tot deze in de Niva geplaatst kan worden.
April 2007
Via marktplaats twee kunststof binnenspatschermen gekocht voor 10 euro. Deze
komen in de voorspatborden en voorkomen dat er overal prut komt. Ook nog een
"Auto-Visie" gekocht uit 1978 waar een test van de Niva in staat.
Mei 2007
Alweer wat Niva onderdelen gescoord. Dit keer een stuurhuis (met
stuurbekrachtiging) van een mercedes 190. Deze lijkt veel op het onbekrachtigde
model wat in een Niva zit en valt dus wel pas te maken. Verder uit een
restantpartij twee nieuwe voorspatborden en een spiksplinternieuwe
"bull-bar" voor op de voorbumper. Voor deze hele partij was ik 140
euro kwijt, koopje dus!
Juni 2007
Nogmaals bij de persoon langs geweest die me de spatborden en de bullbar had
verkocht. Deze had een ex-Lada garage overgenomen en er lagen nog wat
onderdelen. Met mijn onderdelenboek bij de hand nog het een en ander gevonden:
hoofdremcilinder, remtrommel, achterremcilinders, chokekabel, voorste
knipperlichten, een aantal stuur/fusee-kogels en nog wat klein spul. Allemaal
nieuw voor 80 euro!
Juli 2009
Het project is niet dood. We zijn nog steeds aan het verzamelen. Het wordt nu
steeds interessanter omdat de datum steeds dichterbij komt dat de Niva
belastingvrij wordt! Meest recente aanschaf is een opzetdak. Er moest toch een
imperiaal op en deze kwamen we tegen op marktplaats. (zie foto rechts) Nu alleen nog ophalen vanaf
de zuid-hollandse eilanden.......
April
2010
Het project is nog steeds niet dood. We hebben een belangrijke investering
gedaan om iets knaps te maken; een complete niva!
Het is een 1.7i versie met 70.000 km erop uit 2002. Deze voor een leuk prijsje
kunnen overnemen. Er mankeren wat kleine dingetjes aan, maar samen met eerste
Niva moet het toch wel wat worden. Zie de foto's hiernaast/onder.
15 mei
2010
De Niva is belastingvrij !!!!
Wordt vervolgd !