Zaterdag
1 juni '96
{NL}
[zonnig / 20 gr.C] Om een uur of 10 vertrokken we naar Limburg alwaar we dit weekend de trouwerij van Antonio en Janneke gaan bijwonen. Onderweg bij een pompstation kwamen we nog een stel tegen dat ook op weg was naar dezelfde trouwerij als wij. Bij het pompstation nog een paar leuke dingen gezien; zo'n driewieler op basis van een lelijke eend en een toerist met sleurhut die vergat de LPG-slang af te koppelen en toen wegreed. Een auto met een staartje! Om ongeveer 13.30 uur kwamen we als één van de eersten aan bij het huis van Antonio en Janneke, alwaar het trouwfeest gehouden zou worden. In de grote tuin achter hun huis was een mooie feestent gebouwd en er was ruimte om te kamperen. De trouwerij was ook heel mooi, onder politie begeleiding, met z'n allen zonder helm, "Jip" en Janneke voorop in het "rat"zijspan en de hele sliert motoren er achter aan. Het feest daarna was ook zeer gezellig, goed en uitgebreid eten en uiteraard genoeg te drinken. We hoefden onze tent niet op te zetten, want we mochten in Antonio's (amerikaanse) camper slapen, dat scheelde de volgende dag weer een uur inpakken. Na genoeg bieren (niet te veel) zijn we gaan slapen, want we moeten morgen een eind rijden. |
|
Zondag
2 juni '96
{NL-D-B-GB} [zonnig / 20
gr./ kalme zee] Om een uur of half acht opgestaan, snel de slaapzakken in de motoren gepropt en na een paar boterhammen en een bak koffie op pad. Het werd een internationale rit, want ik (Roger) dacht de route wel uit mijn hoofd te weten. Via het Limburgse landschap, een stukje Duitsland en heel België kwamen we ruim op tijd in Oostende aan. We moesten dus een tijdje wachten bij de boot en daar kwamen we Pierro tegen. Een Italiaan op een BMW, die zeer slecht engels sprak. Hij vertelde dat hij ook op weg was naar het eiland Man. Hij wilde graag achter ons aanrijden omdat hij niet links durfde te rijden. Om een uur of vijf (engelse tijd) kwamen we aan in Ramsgate, gelijk flink door gereden om zover mogelijk te komen, want de volgende dag moesten we met de boot over naar Man. Via de Dartford tunnel bij Londen, de rondweg op en via de M1 en M6 richting Liverpool. Om een uur of 10, het begon al donker te worden, hebben we een Bed & Breakfast genomen bij Coventry, samen met Pierro. Hij vond het allemaal best want hij had bij iedere tankstop al gevraagd van: "camping, camping??" Hij was er dus ook wel aan toe. Het waren mooie kamers, goede douche en lekkere bedden, maar dat mag ook wel voor £20 p.p.p.n. |
|
Maandag
3 juni '96
{GB-IOM} [zonnig->regen
/ veel wind] Na een goede nachtrust, een hete douche volgde ons eerste engelse ontbijt. Lekker vet! Om half negen zijn we gaan rijden, recht op de file's af van de ochtendspits rond Birmingham. Toch waren we, zoals gewoonlijk, veel te vroeg bij de boot, onder begeleiding van veel wind en regen. Dus eerst maar aan de koffie in de wachtruimte bij de boot. Al met al hebben we daar zo'n vijf uur moeten wachten. Ondertussen arriveerden ook Loek en Estrella bij de boot, gezellig! De boot vertrok anderhalf uur te laat, ze moesten de boot verhalen vanwege (te) snel zakkend tij. En wij maar wachten in de regen. Wilma nam d'r pilletjes tegen zeeziekte en varen maar. Het was een ruw zeetje, dus toch maar aan dek, lekker naar de horizon kijken. Toen we aankwamen in Douglas, de hoofdstad van Man, kwam een deel van de roadrunners ons ophalen. We hoefden dus niet te zoeken en konden lekker makkelijk achter Kijmpe z'n bus aanrijden, een stukje over het raceparcours en daar was het dorpje Kirk Michael, met de camping Glenn Willin. Tentje bouwen, biertje, vertellen over onze reis en de verhalen aanhoren van de rest die al een paar dagen/weken op Man waren en toen uitplokken, welteruzzz..... |
|
Dinsdag
4 juni '96
{IOM}
[licht bewolkt / fris] Vandaag
een beetje rondgelummeld en boodschappen gehaald in Peel. Hier vandaan was Roger
nog teruggereden om zijn fotocamera te halen want er stond een
rood/gele-BMW-K1-met-zijspan en dat is Wilma d'r tweede liefde. Later hebben we
in Kirk Michael nog naar de races gekeken, o.a. zijspannen en classics. Het is
angstaanjagend met wat voor snelheden die lui door zo'n dorpsstraat heen
racen. Hier zagen we nog een K1-met-zijspan, dus Wilma d'r dag kon niet meer
stuk. |
|
Woensdag
5 juni '96
{IOM}
[licht bewolkt/ 18 gr.] We
wilden naar het zuiden van het eiland rijden, naar de "Calf of Man" om
daar de zeerobben te gaan aanschouwen, maar toen we in de bergen aankwamen reden
we in de laaghangende wolken en zagen we dus geen pukkel meer. Dus we zijn
omgekeerd en via kleine weggetjes naar Douglas gereden. De wegen zijn trouwens
over het hele eiland verdomd slecht, behalve dan het ruim 60 km lange
"circuit". In de stad hebben we lekker lopen slenteren in het
centrum en wat gewinkeld. Toen we terug reden stonden we in de file omdat de
races nog bezig waren. Uiteindelijk, via een omleidingsroute, kwamen we uit in
Peel en via de kustweg weer op de camping. Daar met z'n allen (zo'n 16 personen)
voor de tent gezeten met een biertje, biertje.....
|
|
Donderdag
6 juni '96
{IOM}
[zonnig / ruim 18 gr.] Dit
is de dag voor Kijmpe en Ida. 's morgens ben ik (Roger) vroeg opgestaan
om met de "jongens" twee rondjes circuit te rijden. Het eerste rondje
duurde bijna 50 minuten, het tweede ruim 47 min. (de gemiddelde snelheid werd
aardig omlaag gebracht door een vrachtwagen-met-stenen voor ons, de heuvel op,
waar we niet voorbij konden en diverse stoplichten) Rene, die in het zijspan
zat, zou het tweede rondje gaan filmen, maar zijn camera weigerde alle
diensten, dus toen maar geen "on board camera expieriënce" De route
over het circuit is goed te rijden zeker met Johan Schenk als gids. In de dorpen
en steden moet je je aan de snelheid houden (30 mph), buiten de dorpen en steden
is er geen snelheidsbeperking, dus GAZZZZZ!!! Later
in de morgen zijn we de feesttent gaan versieren en begin van de middag was het
zover. Kijmpe en Ida, in pak, bij ons in de zijspannen. Via de kustweg,
inclusief de "Devils Elbow" (wieltje omhoog), naar Peel. Aldaar in
Town Hall gebeurde het, na de officiële ceremonie werd er nog een interview
afgenomen door de plaatselijk krant, inclusief een hele hoop foto's (zie het
knipsel op de club). We zijn toen terug gereden via het circuit naar Kirk
Michael, alwaar we in de pub hebben gegeten. Ida had de hele dag door aardig wat
bekijks met haar "open ruggetje". 's Avond een schitterend feest gehad
met bezoekers uit alle hoeken van de wereld o.a. het complete
side-car-racing-team uit Nieuw Zeeland, die nog een traditionele Maori dans
hebben uitgevoerd (de Haka). Het
was beregezellig en de laatsten (waaronder ik/Roger) gingen om half zeven naar
bed.
|
|
Vrijdag
7 juni '96
{IOM}
[bleek zonnetje] Iedereen
kwam wat langzaam op gang en er waren ook diverse aspirines nodig om een bepaald
gevoel weg te werken. Kijmpe zat alweer aan het bier want de laatste 20 Grolsch
beugels moesten ook op. Er was al iets van 200 liter op gegaan. Loek en Estrella
zijn al weer vertrokken, ze konden hun bootreis niet veranderen naar een later
tijdstip. Wij zijn later met Rene, John en Marjan naar de Calf of Man wezen
kijken, alwaar de zeerobben zich af en toe lieten zien. Na daar een tijdje te
hebben rondgehangen zijn we binnendoor weer naar het noorden van Man gereden
en zijn we naar het motormuseum in de 'mountains' gegaan. |
|
Zaterdag
8 juni '96
{IOM} [zonnig / lekker
warm] Vanmorgen
zijn Johan en Inge vertrokken, en wij zijn met een groepje naar Douglas gegaan,
om wat inkopen te doen en een knelring te zoeken. Dit voor Roger zijn motor,
hier was een LPG leiding gebroken. Voor de rest geen probleem, want er is toch
geen LPG op dit eiland. De knelring vonden we, uiteindelijk, via een
parkeerwacht die ons verwees naar een loodgieter die aan auto's sleutelde. Na de
verplichte rondes langs de (talloze) souvenir winkels zijn we weer teruggegaan
naar de camping. Snel wat te eten gemaakt, want we zouden met z'n allen naar de
kermis in Douglas gaan. Toen we daar aankwamen ging 'ie net dicht. Al om 22.00
uur! Belachelijk op zaterdagavond. |
|
|
Zondag
9 juni '96
{IOM-IRL}
[zonnig later regen] Lekker
uitgeslapen, want van slapen komt aankomende nacht niet veel. Ontbijten en dan
met z'n allen de feesttent opbreken en de andere troep opruimen van het
kampement van Kijmpe en Ida. De diverse viskisten weer volgeladen en de platen
hout weer teruggebracht naar Paul, de campingmanager. Deze was trouwens met
alles zeer behulpzaam. Om een uur of vijf zouden we gaan eten in de pub, maar
deze was zondags gesloten tussen 3 en 7. Dan gelijk maar richting boot. Afscheid
genomen van de rest en in een miezerregentje naar Douglas gereden. Eerst wat
gegeten en nog een bouwpakket gekocht van een BMW-zijspan-racer uit de 50/60er
jaren. Opgesteld voor de boot en om 19.30 uur konden we de boot op. We kwamen
als één van de eersten aan in de lounges, zodat we alle ruimte hadden. Op het
plekje waar wij zaten was het best uit te houden en om 22.30 vertrok de boot.
Het was aardig ruw, maar met een beetje lezen, tukkie doen en wat te eten halen
wordt het zo.... |
Maandag
10 juni '96
{IRL} [eerst
regen -> redelijk] We
varen nog steeds rustig verder, na een paar tukkies komt Noord Ierland in zicht.
Uiteindelijk rijden we om vier uur 's nachts van de boot af, zo Belfast in. Om
dat tijdstip is het uitgestorven en via een stuk snelweg zaten we zo aan de kust
ten noorden van Belfast. Het begon inmiddels al licht te worden en we hebben een
prachtige kustweg gevolgd. Om een uur of 7 kwamen we aan bij de "Giants
Causeway", een of ander natuurverschijnsel aan de noorkust van Noord
Ierland. Heel mooi om te zien. |
|
Dinsdag
11 juni '96
{IRL}
[regen - veel wind] Wakker
geworden met het plan om vandaag weer te vertrekken, maar het regende
ontzettend, dus verder slapen. Om 10.30 de restjes ontbijt opgemaakt en lekker
gedouched. Roger heeft zijn benzinekraan schoongemaakt en zijn kuipsteun met
grote tyraps gerepareerd, dit onder de luifel van de tent. 's Middags toch
maar de wandelschoenen aan gedaan en naar de supermarkt gegaan voor veel
levensmiddelen. In de tent eten gekookt en, jawel, tegen de avond werd het droog
maar het waaide nog steeds ontzettend hard. |
|
Woensdag
12 juni '96
{IRL} [regen
-> zonnig/wind] De
wekker ging af om 7.15 want we willen een hoop rijden, maar het regende, dus
zijn we nog maar een half uurtje blijven liggen. Toen waren er wel blauwe
luchten maar nog steeds een hoop wind. Tegen tien uur de Yamaha aangeduwd
(waarschijnlijk weer de dynamo kapot) en gaan met die banaan. Een mooie route
uitgestippeld langs de kust van co. Donegal (co.= county = provincie). De wegen
zijn hier zo godgeklaagd klote, dus na een paar prachtige vergezichten, oceaan,
leuke dorpjes en een rondje lopen in de stad Donegal, hebben we de meer gangbare
routes opgezocht. |
|
Donderdag
13 juni '96
{IRL}
[veel zon, prima weer] We
hebben goede verhalen gehoord over Achill island, daar gaan we dus naar toe.
Achill is gescheiden van het vasteland (voor zover je in Ierland van vasteland
kan spreken) door een pisstukje oceaan en verbonden middels een brug van zo'n
10 meter lengte. Aldaar volgen we de Atlantic Drive, zo kom je dus in alle
hoeken en gaten van het eiland. Eerst volg je de kustlijn en zie je bergen,
rotsen, affijn prachtige vergezichten. Dan een bergje op met hellingen van 25%
of steiler en dan heb je een adembenemend uitzicht over de atlantische oceaan en
het eiland zelf. |
|
Vrijdag
14 juni '96
{IRL}
[zonnig / 20-25 gr.] Rustig
opgestaan en alles ingepakt. Daarna bij Klaas en Patricia echte koffie
gedronken en foto's bekeken van het opknappen van de camping en van trips in de
omgeving. We zijn pas tegen twaalven vertrokken richting Skreen, alwaar dat
treffen zou zijn van de Emeralds M.C.C. Op zich was het maar ongeveer 100 km
(ruim 2 uur rijden, zoals ze het in Ierland zeggen), maar wij zijn lekker
binnendoor gegaan. Via mooie toeristische weggetjes langs de kust. |
|
Zaterdag
15 juni '96
{IRL}
[zonnig en heet] Toen
we wakker werden moesten we, zoals gewoonlijk, onwijs pissen. De pub was nog
niet open dus zijn we maar bij het riviertje gaan zeiken. We hebben daarna
ontbijt en koffie gemaakt voor de tent. Aangezien er weer geld en bier nodig
was, zijn we naar de stad Sligo geweest. Terug op het "treffen"
hebben we lekker met een pint lager zitten kijken naar wat er allemaal zou
komen. Nou, in de middag bijna niks! |
|
Zondag
16 juni '96
{IRL}
[zonnig-nog steeds heet!] Niet
lekker wakker geworden, zweterig en ik (Wilma) moest echt naar de wc! Dus om 8 uur
vrolijk de pub in voor de boodschap.
|
|
Maandag
17 juni '96
{IRL} [zonnig-wederom
heet] Als
we wakker worden is het een drukte van belang, iedereen om ons heen is aan het
inpakken. En wij maar lekker loeren onder het genot van een bakkie koffie. We
zien trouwens niet zoveel roodharige Ieren, maar ze zijn wel allemaal rood
verbrand, grappig volkje! |
|
Dinsdag
18 juni '96
{IRL}
[lekker weer-harde wind] Wilma
ging eerst naar de wc, tijdens het ontbijt weer naar de wc. Uiteindelijk zijn we
vertrokken richting Dublin. Eerst over kleinere wegen naar de doorgaande route,
die schoot zo goed op zodat we besloten het rustiger aan te doen. Weer eens een
keer 'Fish and Chips' en een paar bakken koffie. Toen nog een kleine 100 km naar
Dublin. Bijna helemaal goed gereden tot we in Clondalkin kwamen, na enig
navragen..... camping weg! |
|
Woensdag
19 juni '96
{IRL} [eerst
bewolkt->zonnig/warm] Informatie
ingewonnen over het openbaar vervoer, dus een combinatiekaart gekocht voor trein
en bus. Met de trein naar Dublin. Als je van schoenen-, tassen- en
souvenir-winkels houdt is het een eldorado, voor ons is het dus niks. Pubs zijn
slecht te vinden in het centrum en een terras hebben ze bijna nooit. We hebben
voor iedereen ansichtkaarten gekocht. |
Donderdag
20 juni '96
{IRL}
[bewolkt, wel lekker] Vandaag
eerst weer een kan olie gehaald voor de BMW, want hij had weer dorst. Daarna een
buitenwijk van Dublin ingereden om wat dia's te maken van mooie oude huizen.
Toen de bergen in ten zuiden van Dublin, de 'Wicklow Mountains'. Prachtig mooi.
We zijn nog bij de hoogst gelegen pub geweest, 'Fox's Pub' en ook nog een
overzichtsdia gemaakt van Dublin. |
Vrijdag
21 juni '96
{IRL} [beetje
regen-bewolkt-fris] Tijdens
het ontbijt spetterde het een beetje maar dat stopte al weer snel, wel bleef het
tijdje dreigend bewolkt. Om ongeveer 11.30 uur reden we van de camping weg,
dwars door Dublin op de M1/N1 naar het noorden. In Dublin de weg gevolgd naar
Malahide, alwaar we een modelspoorweg willen bezoeken. Na diverse omzwervingen
door allerlei kustplaatsjes en buitenwijken van Dublin, kwamen we daar om 1
uur aan. Op naar de 'Fry Modelrailway'! Daar hing een bordje "closed for
lunch" dus wachten tot 2 uur. De spoorweg was heel mooi en groot, goed
gedetailleerd (schaal "0") en computergestuurd met bijbehorende
tekst en uitleg en treingeluiden. Ook de dubbeldekker bussen en trams reden
rondjes. |
|
Zaterdag
22 juni '96
{IRL} [geheel
bewolkt - frisjes] Na
weer een overvloedig ontbijt op een nog verlaten treffenveld, gingen we naar
de stad om geld te pinnen. De flappentap noemen ze hier "a drink-link"
In de stad een T-shirt gekocht voor René, nu nog alleen een souvenir voor
Bertus. Toen terug naar 't treffen om de fototas te halen voor een ritje in de
omgeving. Er was niet veel te beleven. In Louth, waar we al een stukje van een
stratencircuit (strobalen etc.) hadden gezien, was ook nog niks te doen (Joey
Dunlop was er nog niet). Dus terug naar de tent voor een wip en een slapie. |
|
Zondag
23 juni '96
{IRL} [grijbewolkt-fris,maar
droog] Omdat
we gisteren al de kleine dingen hadden ingepakt, hoefden we niet echt veel meer
te doen. Toch was dit al te veel voor het arme bonkende hoofd van Wilma. Eerst
maar voorzichtig de, al gesmeerde, broodjes opgegeten en vruchtensap gedronken.
Tegen 10.30 gaan rijden, dwars over het stratencircuit. Dus niet! Dat was al
afgesloten, dus omrijden om de route weer op te pakken. We rijden grotendeels
binnendoor want de N1 willen we vermijden, gezien onze ervaringen van vrijdag. |
|
Maandag
24 juni '96
{IRL} [warm-droog-bewolkt] Redelijk
geslapen in het antieke bed, ontbijten en dan bedenken wat er allemaal mee
moet. Eerst maar beide motoren leeghalen en de bagage her-verdelen. Van de
Yamaha moeten de remblokken nagekeken worden en kijken hoe het met de
stroompjes gaat. Dat blijkt nog mee te vallen i.g.v. nood kunnen we met het
licht aan rijden.We
kunnen redelijk wat spullen meenemen als we de slaapzakken als zitje in de bak
gebruiken. Maar kleren en eetgerei (brander e.d.) blijven bij de BMW. Deze
moeten we ook zo afplakken dat er niets afwaait of uitsteekt. |
|
Dinsdag
25 juni '96
{IRL}
[regen - somber weer] Toen
we wakker werden regende het een beetje, dus maar verder slapen. Bij onze tweede
ontwaak poging regende het een beetje veel. Toch maar naar Killarney. Aldaar
wilden we naar een modelspoorweg, omdat er met die regen buiten ook niet veel
aan was. Eerst koffie en toen treintjes bekijken. Heel mooi, maar hij kwam ons
toch wel wat bekend voor. Volgens mij (Roger) was dit dezelfde baan die we,
tijdens onze vakantie in '92, al hadden gezien in Beaulieu, zuid Engeland, bij
het auto en motormuseum aldaar. Bij navraag klopte dat dus ook, de baan is
verhuist naar Ierland en lichtelijk aangepast. |
|
Woensdag
26 juni '96
{IRL} [bewolkt,
later zon] Het
is gelukkig weer droog, dus we kunnen de "Ring of Kerry" gaan
bekijken. Dit is een tocht over het schiereiland Iveragh. Naar men zegt is dit
één van de mooiste gebieden in Ierland. Wilma rijdt en Roger in 't bakkie. Via
het 'Killarney National Park' begint de tocht. Dat begint dus zeer mooi,
prachtige bossen en mooie vergezichten, waaronder het bekende "Ladies
View". Door naar Kenmare, hier was een soort van kofferbakmarktje, hier
vonden we nog wat treinachtigs voor Bertus. Via de N70, de kustweg, naar de punt
van het schiereiland gereden. Prachtig! Via de westkust omhoog en nog een extra
toertje gereden (Skelligs Ring). Via smalle single track weggetjes door de
bergen en via de kust weer verder. De terugweg hebben we binnendoor gedaan. Hier
was de omgeving mooier, maar de wegen navenant slechter. Gigantische gaten in de
weg, zodat je steeds moest slalommen om die gaten te ontwijken. Ook lagen er
grote stukken steen op de weg die regelmatig tegen de onderkant van de motor
aansloegen. Over
de Balligisheen pass kwamen we langs de hoogste berg van Ierland (1041m). Na
diverse keren verdwaald te zijn vanwege de omgedraaide wegwijzers, kwamen we
toch uiteindelijk in Killarney terug. Weer es 'n keer fish & chips gegeten
en wat bier gehaald. Op de camping gekeken of de brokken steen nog schade hadden
aangericht onder de motor. Er was onder het zijspan een draad doormidden
geslagen, snel gerepareerd zodat we morgenvroeg gelijk weg kunnen. |
|
Donderdag
27 juni '96
{IRL-GB}
[lekker rustig weer] Wilma
was er al om een uur of vijf uit en ik (Roger) een uur later. Het otbijt was al
reeds gemaakt dus om 7 uur op pad richting Cork. De weg die we volgden, de N22,
was heel aardig maar er zaten toch nog wat aardig slechte stukken in. Bij de
boot aangekomen kon ik (Roger) gewoon bij Wilma op de ticket als passagier. Op
het opstelterrein van de boot stonden ook een aantal engelse klassieke auto's te
wachten, o.a. Jaguar-E type, Triumph Herald en een vooroorlogse MG en Alvis.
Heel leuk! |
|
Vrijdag
28 juni ;96
{GB-B-NL} [goed
weer om te rijden] Al met al zo'n
40 km door London gereden maar al gauw kwamen we weer op de A1/M2 richting
Dover/Ramsgate. Onder het rijden sloeg de twijfel toe. Hoe laat zou de boot
vertrekken? En gaat die dan wel naar Oostende? Of naar Duinkerke? |
Zaterdag
29 juni '96
{NL}
[regenachtig] Lekker
uitgeslapen in ons eigen bed. We werden wakker gebeld door de chauffeur van de
ANWB die 's middags de BMW terug wilde brengen, of dat mogelijk was i.v.m. de
vlootdagen. Natuurlijk! Voor de rest opgeruimd en inkopen gedaan.
Om een uur of drie kwam de BMW aan en in de stromende regen hebben we hem
afgeladen en in de garage gezet. 's Avonds lekker naar de club en hebben we
allebei een paar uur achter de bar gestaan, we hebben het uiteindelijk
volgehouden tot zondagmiddag 1 uur en toen waren we wel een beetje moe! |
Zondag
30 juni '96
's
Middags naar bed en in de loop van de avond nog even naar de club om even in
alle rust bij te praten. Nu was onze vakantie echt afgelopen...
|
|
Epiloog Vakantie
op Man is zeer aan te bevelen, de races zijn ook zeer de moeite waard. Het
eiland is zeer afwisselend en er is genoeg te zien, ook buiten de races om. Het
links rijden valt ook wel mee, alleen als je voor je op de weg opeens MOTS ziet
staan, rijdt je dus weer rechts.... |
Wilma en Roger