Vakantieverslag 2011, Denemarken, Rügen en Eurotoer.

Zaterdag de 21e Mei.

Pas laat vertrokken vanwege allerlei handelingen die nog aan de Enigma moesten gebeuren.Dit vanwege drukke werkzaamheden in de voorgaande weken. Maar uiteindelijk reden we om drie uur ’s middags weg. De remmen deden het slecht dus na 20km besloten om bij Motoport nieuwe remblokken te halen en daar kwamen we er gelukkig al achter dat Roger z’n portomonee was vergeten. Terug naar huis en uiteindelijk om vier uur op pad. De afsluitdijk over en in Friesland gelijk binnendoor. Dwars door het mooie centrum van Bolsward, over prachtige slingerweggetjes en langs prachtige boerderijen. Uiteindelijk begin van de avond bij motorcamping “de Motorschuur” aangekomen alwaar Gijs en Madeleine ons verwelkomden. Ook kwamen we Dennis daar tegen die met een groep motorrijdende ambulance medewerkers op pad was. Werd het in ieder geval een avond waarop je kon neervallen en verzekerd was van adequate hulp. Lekker zitten kletsen met Johanson, Dennis, Gijs en Madeleine. Pas heel laat gaan slapen  ( 220 km )

Zondag 22 mei.

’s Nachts trok er een heftig regenbuitje over waar Roger wakker van werd, gelukkig maar want toen kon hij nog even snel zijn dekzeiltje over de motor trekken. Tot na elven uitgeslapen maar toch om half één vertrokken. Op de navigatiesystemen de kortste route ingesteld naar de motorcamping in Denemarken wat dus betekent dat je lekker binnendoor rijdt. Eerst door oost Groningen waar prachtige boerderijen en huizen staan, je kan wel zien waar vroeger het geld zat. De grens over Duitsland in richting de pont de Weser over naar Bremerhaven. Dwars doorgestoken naar de Elbe over natte wegen. We waren een fikse regenbui aan het achtervolgen en kregen er af-en-toe wat spatjes van mee. Het was al na zessen toen we aan de andere oever stonden en de temperatuur was inmiddels ook gezakt naar een graad of 14.Daarom het besluit genomen om vandaag maar niet te gaan kamperen maar een hotelletje te zoeken. Deze vonden we in Kemperheide, tegen Itzehoe aan. ( 262 km )

Maandag de 23e.

Na het ontbijtje uitgechekt uit het hotelletje. Lekker gereden via wat grotere provinciale wegen door het noordelijkste stukje van Duitsland. Dwars door Flensburg Denemarken ingereden. Door een glooiend landschap op weg naar de veerpont die ons naar het eiland Funen (Fyn in het Deens) zal brengen. Ondanks dat Denemarken bij de EU zit toch buitenlands geld halen.Weer lekker voorbereid, geen idee wat de koers is van de Deense kroon…. De pont bracht ons in 50 minuten naar Bøjden op Fyn. Daar was het nog een half uurtje rijden naar de motorcamping bij Ringe. Hier werden we welkom geheten door de eigenaar die ons gelijk een rondleiding gaf: 5 hectare kampeergrond, 8 “bed & breakfast” kamers, mooie badruimtes, een overdekt terras, een keuken, een vijver en honden geen probleem! Goeie stek dus. Ze zijn pas officieel open vanaf september 2010 en zijn nu al ieder weekend volgeboekt tot en met september. Wij zijn momenteel de enige gasten, op een maandag buiten het seizoen, dus alle ruimte. Roger is even in Ringe bij de supermarkt geweest, is maar drie kilometer rijden. Op de camping verkopen ze alleen bier en ontbijt, voor avondeten hebben ze geen vergunning. Dus dan zelf wat koken, geen probleem! Na het eten even dit verslag bijgewerkt onder een betrekkende lucht. Jammer,want het was de hele dag zonnig maar winderig. ( 227 km )

Dinsdag 24 mei.

’s Nachts zijn er wat buien overgetrokken maar we hadden droog weer toen we opstonden. De harde wind maakte het alleen oncomfortabel om buiten te ontbijten, dat hebben we dus in de gemeenschappelijke camping-keuken gedaan. Vervolgens op pad over het winderige eiland. We probeerden zoveel mogelijk de Margriet-route te volgen, wat niet altijd lukte. Maar we hebben het westelijk deel van het eiland van zuid naar noord doorkruist. Een mooi glooiend landschap met afwisselend oude en nieuwe boerderijen en huizen. De lucht was wel steeds dreigend en af-en-toe vielen er wat spetters.We wilden in Odense (de grootste stad op dit eiland) naar het spoorwegmuseum maar er werden geen honden toegelaten, jammer maar helaas. Terwijl we aanstalten maakten omweer op pad te gaan barstte het noodweer echt los. Hagel en regen, vergezeld van een harde wind bij 14 graden maakte het dat we voor de kortste weg terug naar de camping hebben gekozen. Toch nog ruim 140 km gereden.

Het is al weer woensdag 25 mei 2011.
Vandaag op pad naar het kasteel van Egeskov. Het is maar een kilometer of acht bij de camping vandaan en er is van alles te zien; o.a. het kasteel (waar wij niet in zijn geweest vanwege geen honden toegelaten) een auto-museum, motor-museum en allerlei tuinen. We hebben de diverse musea uitgebreid bekeken. Een leuke verzameling spullen! Hierna hebben we getracht de Margrietroute over het zuidelijk deel van Fyn te volgen, is niet helemaal gelukt maar we hebben heerlijk rondgereden. Ook nog even in het stadje Svendborg rondgelopen en wat gegeten. Daarna nog wat inkopen doen in Ringe en terug naar de camping waar inmiddels één ander gast, ook een zijspan, was gearriveerd. 86 km gereden

Donnerstag 26 mai.

Wekkertje op 8 uur, ontbijten, afscheid nemen en op pad. Over het eiland Funen bulderend door de wind naar het volgende eiland, Langeland, waar we in Spodsbjerg de pont naar (weer een eiland) Lolland nemen. Dit eiland over gereden, nog steeds in een harde wind, naar de havenplaats Gedser, alwaar de boot vertrekt naar Duitsland, naar Rostock om precies te zijn. In Gedser moesten we anderhalf uur wachten voor de boot arriveerde, aangezien er niets is hebben we dit dus zittend op een bankje naast het parkeerterrein moeten doen. Godzijdank bleef het droog. Tijdens de overtocht van twee uur hebben we lekker op het dek gezeten, aan de luwe zijde…. In Rostock werden we eerst een aantal kilometers over industrieterreinen gestuurd en vervolgens over de doorgaande weg naar Rügen. Het was al ruimschoots avond dat we op het eiland aankwamen. Ons navigatiesysteem stuurde ons een beetje fout dus we moesten even zoeken naar de camping. Toen we deze eindelijk gevonden hadden bleek dat je niet welkom was met honden en een tent! Wel als je een hond in een caravan propte, rare regel. Volgens de campingbeheerder gold deze regel voor heel Rügen. Desalniettemin vonden een 15 km verderop gelegen camping waar we wel welkom waren. Helaas was de keuken al dicht zodat we voor het slapen gaan een broodje kaas en wat borreltjes voor de tent hebben genuttigd. 298 km .

vrijdag 27 mei 2011.

Vandaag lekker uitgeslapen op een (nog steeds) winderig Rügen. Na het ontbijt op pad naar het KdF gebouw langs de Oostzeekust. Dit gebouw was een idee van Hitler. Het moest een vakantieoord worden voor de Nazi-aanhangers, Hitler-Jugend e.d. Het gebouw is nooit afgebouwd, maar het meeste staat (er nog steeds). Het gebouw is 4,5 km lang! En 6 verdiepingen hoog. Het staat langs het strand en moest dus, zoals gezegd, een vakantie-oord worden. Helemaal in de propaganda stijl van het Nazi-regime. Het is nooit als vakantie-oord in gebruik geweest vanwege het uitbreken van de 2e wereldoorlog. Wel is het aan het einde de oorlog gebruikt als militair hospitaal. Na de oorlog heeft het Oost-Duitse leger (NVA) in de jaren zestig een deel ingericht als vakantieoord voor militairen.. Sinds 1994 zijn in een klein deel diverse musea en ateliers van kunstenaars gevestigd. Wij hebben dus één van deze musea bezocht. Verdomd interessant; een compleet museum van de NVA, uiteraard over het KdF vakantie-oord, een verzameling Oostblok motorfietsen en nog veel meer. Een bezoek zeker waard. Vervolgens hebben we een wandeling langs een deeltje van de gebouwen gemaakt, even op het strand geweest en zijn in een stortbui teruggereden naar de camping.

59 km .

Zaterdag de 28e

We zijn nu een week onderweg. Vandaag een rondritje over Rügen gaan doen.eerst naar het noord-oosten. Het landschap is hier over het algemeen vlak en niet spectaculair. Vervolgens zijn we naar het zuiden afgezakt en zijn in Altefähr geweest vlak naast de brug vanaf het vasteland. Vervolgens weer in oostelijke richting. Hier is het landschap, en de wegen, weer een stuk glooiender. Over kleine slingerweggetjes, karresporen en grotere doorgaande wegen gereden. Door de plaats Putbus gekomen waar alle huizen wit zijn geschilderd. Vervolgens in Binz boodschappen gedaan en terug op de camping lekker gegeten in het restaurant. ’s Avonds in de tent gezeten want buiten was het toch wel wat fris.

141 km .

29 mei, zondag.

Vandaag weer op pad. Eerst rustig ontbijten en inpakken. Helaas begon het wat te miezeren dus het regenbroekje moest aan. Gelukkig was het geen regen van betekenis, dus echt nat zijn we niet geworden. Het eiland af ging in een lange sliert van langzaam rijdende auto’s. een maal op de vaste wal ging het allemaal wat vlotter, en droger. Door het vlakke land van Mecklenburg Vorpommern richting het zuid-oosten. Alle wegen binnendoor maar wel opschieters. Toen we in de buurt van Wolfsburg kwamen herinnerden we ons een pensionnetje waar we vijf jaar geleden hebben overnacht. Dat leek ons wel wat! Helaas bleek deze zondag gesloten te zijn. Dan maar doorgereden tot we een ander pension of een camping zouden vinden. Dit stuk van Duitsland is dus niet zo rijk bedeeld met campings en de pensions e.d. waren allemaal zondags dicht. Uiteindelijk vonden we in de stad Hildesheim een camping. Het weer was inmiddels ook aardig opgeknapt, zowel qua neerslag als temperatuur. Er was geen supermarkt meer open dus wat biertjes gekocht bij de campingshop en twee BigMacs gehaald om de hoek.

450 km .

Maandag 30 mei.

Het was even wennen toen we opstonden. De zon scheen en het was warm! De temperatuur was eigenlijk zo´n beetje het dubbele van de afgelopen dagen. Dus lekker in de spijkerbroek op pad richting Boele´s. onderweg was het best wel warm, zeg maar heet. Af en toe 30 graden. Over mooie glooiende wegen (de B252 en de B253) zuidwaarts. Naarmate we meer richting het Westerwald kwamen werden de wegen ook steeds mooier en na 296 kilometer stonden we bij Boele´s Place voor de deur. Tot laat in de avond nog lekker op het terras gezeten en met Annemarie zitten kletsen. We zijn de enige gasten en hebben lekker een kamertje genomen.

Dinsdag den 31e  mei 2011.

Vandaag een rustdagje. Het was eigenlijk al ingepland maar werd ons ook opgedrongen door het weer, het heeft de hele dag flink geregend! Na een rustig ontbijtje wat zitten kletsen en uiteindelijk toch de handen uit de mouwen gestoken om Annemarie en Ruud te helpen met het aanpassen van de barinrichting. Er moest namelijk een koelkast bij en daarom hebben we gelijk de rest maar verschoven en aangepast. Wat verlichting erbij gemaakt en allerlei dingetjes opgehangen. Hebben we onszelf toch weer nuttig gemaakt!

Woensdag 1 juni.

Vandaag gaan we naar Heerlen om daar deel te nemen aan de Eurotoer. We hebben ons navigatiesysteem weer ingesteld op “vermijdt snelwegen” en “kortste tijd” maar zoals je al vermoedt gaat het laatste niet samen met het eerste. Dus lekker gereden, mooi weer, niet al te warm, 170 km gereden Uiteraard moesten we dwars door de beruchte “Roerpot” en dat hield in dat we een pontje moesten nemen in Bonn. Vervolgens dwars door een buitenwijk van deze stad, maar dat schoot toch lekker op. In Heerlen aangekomen eerst even boodschappen gedaan want de honden moeten ook eten. Op (tegenwoordig) motorcamping “In den Hof” aangekomen blijkt dat er nu een provinciale weg dwars door de camping heen loopt. Daarom hebben ze minder terrein en zijn ze alleen nog motorcamping, echter alleen open van donderdag t/m zondag. Maar nog steeds goed eten! In de loop van de avond arriveerden Ben, Jacqueline, Bobo en Pien ook. Later gevolgd door Wilco en Tanja.

Hemelvaartsdag 2 juni.

Vandaag de eerste dagrit van de Eurotour. We waren één van de laatsten die vertrokken. Het was eerst een kilometer of 40 snelweg Duitsland in om daar vervolgens binnendoor te gaan rijden. Het was alleen jammer dat iedereen dezelfde weg pakte. Op een gegeven moment reden we tussen de Vespa club in en bergafwaarts rijden die scootertjes zo hard dat je, zeker met een zijspan, geen kans ziet om deze in te halen. Dus na zo’n 40 kilometer file-rijden hebben we besloten om een andere route te kiezen: navigatie weer ingesteld en wat bleek: een prachtige verlaten route openbaarde zich aan ons. Heerlijk gereden en in Diekirch aangekomen kwamen we dus van de verkeerde kant op de camping aangereden. Mmakte niet uit, kampeerplekkie gevonden, biertjes gehaald en even later kwam ons reisgezelschap ook aan. Zij hadden ook het laatste stuk wat ingekort. Lekker voor de tent een biertje gedaan en later in Diekirch heerlijk chinois gegeten. Wij hebben deze dag 232 km gereden op een mooie zonnige dag bij zo’n 22 graden.

Vrijdag 3 juni.

Vandaag is de dag van de Eurotour die je zelf mag invullen. Wij hebben niks gereden alleen lekker op de camping gehangen en rondgekeken, bier gedronken en slap ge-ouwehoerd. Bobo en Ben zijn wezen “jagen” voor de b.b.q. vanavond, ze hebben  toch nog 100 km gereden! ’s Avonds lekker vlees geschroeid, aardappeltjes gebakken en salade (al dan niet met EHEC) gemaakt. Wat biertjes voor de tent en ’s nacht wilden we nog met een klein groepje naar de feestzaal. Dit is wel gelukt, maar we hebben de band zien afsluiten en de bar toch wel….

4 juni, zaterdag

Weer terug naar Heerlen, we waren de één na laatsten die vertrokken vanaf het kampeerveld, Wilco en Tanja uitgezwaaid; zij vertrekken hiervandaan voor een vakantie via Normandië naar Italië. Wij zijn vervolgens via een eigen, ingekorte route van 151 km , teruggereden naar Heerlen. Hier was op de camping s’avonds een feestavond, met disc-jockey, en prijsuitreiking. Hier hebben we niet veel van meegekregen, we hebben de hele avond voor de tent gezeten en af en toe in de tent vanwege een onweersbuitje en zijn vroeg gaan slapen. Hetr is toch geen goed idee om zo’n inspannende rit aan het eind van je vakantie te doen…..

De laatste dag van onze vakantie 2011: 5 juni.

Deze dag hebben we 346 kilometer voor de boeg. En wel helemaal binnendoor. Onze Garmin stuurde ons door Duitsland tot over de Rijn. We gingen dus bij Zevenaar de grens over en vervolgens de bekende route over de Veluwe; Otterloo, Harderwijk, Lelystad, Enkhuizen en vervolgens door West-Friesland naar huis toe. Om een uur of zes ploften we thuis neer. De neus bvan de Enigma hing net nog niet op de straat want gedurende deze vakantie van zo’n 3000 km is de polyester bak vanwege de crash in december wat uitgezakt…..