Hieronder staan wat "smalle"
maten van diverse autobanden.
( bijgewerkt op 03-07-2016)
De foto hiernaast toont een Maxxis
175/75-R16 geplaatst op een achtervelg van een Kawasaki Vulcan 800
Classic. Origineel zat hier een 140/90-16 motorband op. Ondanks de
binnenband ging het monteren redelijk makkelijk op een normaal
(auto)banden-monteer-apparaat. Let wel; b.v. een 175/75 autoband zou 175 mm breed moeten zijn. Op een smalle motorvelg is deze echter maar 160 mm breed. Het loont dus de moeite om even hier en daar wat na te meten! |
|
|
Hier naast nog zo'n voorbeeld. Een 16" Harley
velg voorzien van een plattere band; een NanKang 175/60-R16 band. Deze band is met een druk van 2,5 bar maar 159 mm breed en loopt zonder aanpassingen vrij van de belt. Let wel op dat er geen bouten uitsteken aan de binnenzijde van het spatbord! |
wielmaat | voorbeeld (auto)banden (dit is slechts een selectie, er zijn vele andere merken! ) |
13 Inch | Continental 125/80 - 13 M Continental 145/80 - 13 M |
14 Inch |
Kenda - 140/60 - 14 K764 6PR TL (scooterband)
Continental 150/70 - 14 M/C 66S TL (scooterband) Nankang 165/55 R14 diverse types Nankang 165/65 R14 diverse types |
15 Inch |
Continental - 120/70 15 M/C 56S TL (scooterband)
Continental - 135/70 R15 TL 70T CO ECO EP FR EU Bridgestone - 145/65 TR15 TL 72T BR B340 EZ E
Continental - 145/65 TR15 TL 72T
CO ECO EP EU
Vredestein 155/80 SR 15 Snow+ (winterband geschikt voor spikes) Maxxis 165/80 R 15 87T MA 701 TL
Bridgestone - 175/55
TR15 TL 77T BR B250
Continental - 175/55 TR15 TL 77T CO PREMIUM CONTACT2 |
16 Inch |
Metzeler Block C 3.50 -16 RF
TT 58P (dit is een MOTOR-band speciaal voor
zijspangebruik)
Continental - 110/70 16 M/C 52S TL (scooterband) Avon MkII - 5.00 - s - 16 M/C 69S TUBED TYPE (dit is een MOTOR-band speciaal voor zijspangebruik) Heidenau H 130/80 - 16 M/C 64P TL (scooterband) Continental - 140/70 16 M/C 65S TL (scooterband)
Bridgestone 175/55 R16 80W BZ BSW
Potenza RE 040
Dunlop - 175/60 HR16 TL 82H DU SP2030 E Continental - 175/75 R16 TL 101R CO VANCO 2 Goodyear - 175/75 R16 TL 101R GY CARGO G26 E Uniroyal - 175/75 R16 TL UN RAINMAX 2 101/99R |
17 Inch |
Nankang 165/35 R17
NS 2
Nankang 165/40 R17 NS 2 en NS 20 (deze is op een 3,50 velg maar 140 mm breed!) Nankang 165/45 R17 Nankang 185/35 R17 Nankang 195/40 R17 Bridgestone 175/55 R17 81W BZ BSW Potenza RE 040 |
18 Inch |
Nankang 165/35 R18 AS1
Metzeler 4.00 P 18 TT 64P Block K Sidecar (dit is een MOTOR-band speciaal voor zijspangebruik) |
19 Inch |
Metzeler Block C 3.25
-19 TT 54P (dit is een MOTOR-band speciaal voor
zijspangebruik) Avon Sidecar Triple Duty 3.50 -19 TT 57L (dit is een MOTOR-band speciaal voor zijspangebruik) |
Door historische redenen zijn de maten van auto- en motorbanden hun eigen weg gegaan. Daarom is een 15" motorvelg groter dan een 15" autovelg. Zie ook de tabel hieronder (bron: The Tire and Rim Association Inc., 2004) Daarom zal een 15"autoband niet (makkelijk) op een motorvelg gaan. Als het een gietwiel is kan deze een stukje afgedaraaid worden. Dan wel in de velg slaan "alleen voor autobanden" omdat een motorband dan weer te los zou zitten. De 17"en 18" autobanden zouden iets te los moeten zitten omdat de motorvelg iets kleiner is. Al heb ik daar in de praktijk nog nooit problemen over gehoord. Het verschil in 16" velgen is te verwaarlozen. Verder verschil zit er ook in de hoogte van de rand. Deze kan verschillen binnen de autobranche, afhankelijk van de velgvorm. De meest voorkomende is de "J" vorm. Hiervan is de rand 17mm hoog en bij een motorvelg is dat 14 mm Ook de 'bult' in de velg voor tubeless banden is anders. Ondanks dat er een hoop verschillen zijn rijden er een hoop zijspanmotoren rond met aotobanden op de originele velgen en er zijn geen grote problemen bekend.
wielmaat | 15" | 16" | 17" | 18" | ||||
auto | 14,968" | 380,17 mm | 15,96" | 405,5 mm | 17,18" | 436,6 mm | 18,189" | 462 mm |
motor | 15,080" | 383,03 mm | 15,97" | 405,8 mm | 17,08" | 433,8 mm | 18,08" | 459,23 mm |
verschil | 2,86 mm | 0,25 mm | -2,77 mm | -2,77 mm |
|
Loadindex
(LI) draagvermogen van banden |