Aanvang zondag 30-5-2004 1e pinksterdag 532 km gereden
Na
dakpop
toch goed opgedroogd. Rond negen uur ontbijt bij de buren want onze koelkast is
leeg. Het is bewolkt maar droog. Om tien uur weggereden met Frank in ons
kielzog. Rijdende vort gezwaaid. Langzamerhand word het zonnig en lekker warm.
Het is rustig op de weg, vrij veel snelweg gereden. Rond de middag waren we de
grens over bij Nieuweschans, richting Bremen. Binnendoor een stuk gereden en
Hamburg voorbij. We staan op een camping aan de Ratsenburger See vlakbij Lubeck.
De eerste dag is goed voor ruim 500 km. Tanja heeft
geen achterrem (wordt nu
ontlucht voor de tent), Roger heeft een aangepaste achterband, een los boutje
heeft een apart profiel gecreëerd. Op de camping lekker vissie gegeten en we
nemen nu een “koffie”, lekker! Beetje moe waren we wel, om 21.00 uur lag
Wilma al plat, de rest volgde niet veel later.
Dag 2 maandag 31-5
2e pinksterdag 411 km
Het is lekker weer, ontbijtje voor de tent gedaan en voor tienen al op pad.
Lekker binnendoor gereden, dwars door Schwerin heen. Toen wegnummer 104 gevolgd
tot Polen. De grens was een deceptie, er wordt niks meer gecontroleerd! In Polen
dwars door Szczecin, via een stukje hutseknutse snelweg doorgereden tot Iňsko.
Lekkere vieze Poolse camping, op de wc was de stront het schoonst! Lekkere
macaroni bij de tent gemaakt en minestrone soep in de kaartenbak gegooid, oeps
foutje… In de tent lekker
pinda’s gedopt en biertjes gedronken, even voor elven slapen gaan.
Dag 3 dinsdag 1-6 310 km
Richting Gdansk! Lekker
binnendoor (er is niks anders!) via allerlei gehuchten en hotseklotse weggetjes.
Naarmate we dichterbij Gdansk/Gdynia werd het steeds drukker met het verkeer.
Ook zagen we toen eindelijk wat motorrijders. Via het drukke Gdynia door het
centrum van Sopot naar een camping. Deze was helaas nog dicht maar iets
noordelijker was wel een camping open. Dit was de zelfde als waar we 13 jaar
geleden al eens zijn geweest. Goed sanitair, veel Duits/Nederlandse campers.
Inkopen gedaan bij een supermarkt in Gdynia.
Vroeg wakker want het is al
heel vroeg licht. Toch maar weer gaan slapen en redelijk laat opgestaan,
ontbijtje en met de trein naar Gdansk. Onderweg van twee treinkaartjesbeambten
kaartjes gekocht want op het station in Sopot was niks. In Gdansk eerst plassen!
Vervolgens een boekje/plattegrond gekocht en slenteren maar. Langs de haven door
oude en nieuwe straatjes. Aldaar ook aan de patat en hamburgers, dit naast een
suikerspinnenmadam (oma moet ook geld verdienen). Met de trein weer terug naar
Sopot, het plan was om daar een supermarkt te vinden. Lukte niet! Wel van terras
naar terras gewandeld. Naast de camping bij een benzinepomp brood en bier
gescoord. Kipfilet (over van de b.b.q. van gister) vermengd met een pakje
kip-tandoori, dus toch weer lekker gegeten. Biertje en sterke koffie toei en
weer slapen.
Dag 5 donderdag 3-6 396 km
Weer veel te vroeg wakker door te veel licht, zelfs Wilco en Tanja sliepen nog! Roger ging douchen en Wilma opruimen. Na rustig een uitgebreid ontbijt te hebben genuttigd zijn we tegen half tien gaan rijden. Dwars door Gdansk, stukje “snelweg” en dan binnendoor. Weer hotsebotse wegen maar snel genoeg waren we bij Ketzryn, alwaar de “Wolfsschanze” ligt, de commandobunkers van Hitler. Erg indrukwekkend! Verder richting Litouwen gereden. Erg vriendelijke mensen onderweg en dorpen die er zwaar verwaarloosd uitzien. Echt Oostblok dus! Verder lekker weertje ongeveer 21 graden, zonnetje, wolkje. Prachtig! We zitten op een camping die eigenlijk die naam niet mag hebben (kost 48zł) met een caravan echtpaar. Eerst een “grasspriet” (wodka met gras erin) gedronken en dan lekker rustig eten met gebakken piepers, worstjes met paprika/ui en paksoi.
]
Dag 6 vrijdag 4 juni 277 km
Lekker lang geslapen na een
drankbacchanaal Tanja en Wilco zaten al met koffie te wachten tot wij zouden
opstaan. Om tien uur weer op pad door het laatste stuk Polen. Mooi, rustig,
leuke weg. De grens was niet veel, 5 tellen en we stonden in Litouwen. Dreigende
lucht maar de wegen zijn goed, ruim en weinig verkeer. Dus ook wat saai. Verder
binnendoor over een grind-zandpad richting Vilnius. De stad was warm en erg
druk, geen succes. Snel verder naar het noorden, gestopt bij het Europees
geografisch centrum (steen en wat vlaggen), verder een camping zoeken. We
belanden in een 6 persoons huisje met douche en muggen. Er was geen restaurant
dus de noodrantsoenen worden aangebroken. We komen al aardig in het
vakantieritme. ’s Avond in de kantine met een internetcomputer lopen stoeien
en aardig dronken geworden met de locals. Bier (heet hier Alus) gaat met halve
liters tegelijk en kost geen drol.
Weer vroeg wakker in ons
huisje. Wilma is aardig opgedroogd maar de rest heeft een kater. De restanten
worden opgemaakt voor ontbijt, water hebben we niet want de waterpomp is
stukgegaan gisteravond. Het eerste stuk rijden was helemaal top! De wegen leken
wel een achtbaan, later werd het weer vlak en een beetje saai. Bij de kruisen
heuvel geweest, erg imposant. Het is ondertussen erg warm geworden en er moet
weer eens getankt worden (LPG heet hier
Dujos) en boodschappen gedaan. We rijden Letland in via een makkelijke
grenscontrole. Onderweg weer veel grindwegen gereden. Bij ons einddoel voor deze
dag breekt bij Roger z’n zijspanwielophanging af. Gelukkig treffen we een
Russische motorrijder met connecties. Terwijl we bij een restaurantje aan het
eten zijn worden er hulptroepen opgeroepen. De reparateur praat redelijk Duits
en hij heet Valdis Lacis, adres: Meness 15
Sigulda. Voor een ieder die eens met de motor met pech in Letland staat,
je kan hem altijd bellen: (00371)9447443. Wiel
eruit, as mee, lassen en na 2,5 uur rijden we weer! Het was inmiddels al 21.30
dus in deze stad, Sigulda, een hotel genomen. (€ 36 per kamer/per nacht),
chips en drank op de kamer genuttigd en dan eindelijk douchen en slapen.
Dag 8 zondag 6 juni 450 km
Redelijk laat opgestaan en een
chaotisch ontbijt genuttigd in het hotel.alles rustig opgepakt en Wilco’s
kofferrek vastgebonden want deze is gebroken. Helaas was Valdis Lacis, die
gister Roger’s motor heeft gelast, niet in de stad. Lekker doorgereden over
rommelige wegen tot we op de transitroute naar het noorden kwamen. Deze weg was
goed maar saai. Hier ook onze eerste bui regen gehad, hier werden de motoren dus
ook niet schoon van!
De grenscontrole was kort maar grondig, zelfs het
framenummer werd gecheckt. Het valt
op dat de namen van de dorpen e.d. steeds “Finser” er uit gaan zien naarmate
we noordelijker komen, zeker in Estland. Verder lekker doorgereden naar de kust
en hier een goede camping gevonden. Zeker voor v.m. ‘Oostblok’ camping
Netjes en schoon sanitair, dorp met winkels en restaurants op 1,5 km en aan het
strand (Eesti karavan, net buiten Võsu in het park Vihula Vald / Lääne-viruma)
Het is net iets duurder dan de andere twee “Baltics”, dit geldt ook voor het
bier en het eten. Maar, desalniettemin, het is nog steeds heel goedkoop. De
Noordkust van Estland is aardig toeristisch vanwege de vele Finnen die hier
komen. ’s Avonds zitten we in de tent een drankje te nuttigen vanwege de vele
muggen.
Dag 9 maandag 7 juni 163 km
Het is weer maandag! Ondanks
het vroege licht toch nog lekker kunnen uitslapen. We beginnen nu echt te merken
dat we noordelijker zijn, de nachten worden steeds korter. Na langdurig ochtend
ritueel gaan we tegen half twaalf rijden. De ruim 150 km duurde toch nog 4 uur.
Dit vanwege de vele wegwerkzaamheden, uiteraard met EU-geld. Onderweg getankt,
ook weer gas. Wilco zijn bagagerek is nu aan twee kanten gebroken en ook van
Tanja d’r motor is de accubak losgebroken. In Narva eerst geld van de vorige
landen gewisseld naar Estst geld. Campings zijn er niet in de buurt dus dan op
zoek naar een Hotel. Eentje gevonden die was sjiek-de-friemel, met afgesloten
garagebox voor de motoren. Terwijl wij aan het douchen waren zijn Wilco en Tanja
op pad om de bagagerekken te latten lassen. De grensovergang naar Rusland hebben
we al gezien, vlak naast een kasteel. Later nog even lekker gewandeld en gegeten
in een ‘German Pub’. Lekker onder de wol met de oogkleppen op die Tanja
gemaakt heeft.
Klik HIER voor het volgende deel