deel 5 Denemarken, Duitsland

Dag 27  vrijdag 25 juni  692 km

’s Nachts heeft het flink geregend en met somber weer vertrokken. Zoals het Zweden betaamt de wegen zijn weer saai, afgezien van een leuk stukje tussen twee meren door. Dit is ten noorden van Jönköping. In deze plaats willen we naar de motorcamping van de VMCK. Daar aangekomen is de camping zo goed als verlaten en een paar arriverende clubleden wisten te vertellen dathet clubhuis ’s avonds dicht is vanwege een clubfeest (waarschijnlijk midzomernachtfeest). Dus maar weer verder. En het begon weer zachtjes te regenen. Toen was Wilco het zat en is richting Malmø gereden. Het zou alleen leuker zijn geweest als hij dat ons ook had verteld. Nu moesten we zoeken en bellen en het duurde ruim een uur voordat Tanja telefonisch contact met hem had. Wij zijn met Tanja al via de E4 naar het zuiden gereden, richting Helsingborg , er van uit gaande dat Wilco ook die richting op gaat. We moeten door de stromende regen tot vlak boven Malmø rijden om in het hotel te komen waar Wilco zit.

Dag 28  zaterdag 26 juni  429 km

Het hotel dat Wilco uitgezocht heeft is een aardige financiele aderlating, maar daar komen we wel weer over heen. Voor het middaguur rijden we over de Sontbrug Denemarken in. De tol word met de Visacard betaald; ideaal zo’n kaart. Vervolgens de tweede brug over de Belt, ook hier veel wind. Na een lunchpauze hebben we al rijdende voort Wilco en Tanja uitgezwaaid. Zij gaan richting huis en wij gaan (raarrr) weer noordwaarts. De rit gaat over de wat kleinere wegen richting Arhus en dan de Deense motorcamping. Deze is aardig vol maar we kunne er nog makkelijk bij. Na de inschrijving eerst een halve liter bier (goed koud en een goede prijs). Er is veel aanloop bij onze motoren. Voor alle duidelijkheid heeft Roger onze reis maar op de motor geschreven, zodat iedereen weet waarom ze zo stoffig zijn! Voordat de tent staat en is ingericht zijn we drie bier verder en dat hakt er aardig in. Later op de avond moest iedereen voetbal kijken (Nederland-Zweden) en zijn wij dronken geworden.

Dag 29  zondag 27 juni  136 km

We hebben een heel lang ontbijtritueel vanwege de kater. Lekker koffie leuten en veel vragen beantwoorden over de Enigma. Rond half een toch nog een stukje gaan toeren over diverse kleine weggetjes richting Ebeltoft om hier het glasmuseum te bezoeken. Heel leuk, inclusief een “demonstratie” glasblazen. Verder gereden langs Grenaa naar een “motorsamlung” een verzameling stationaire motoren en trekkers. In the middle of nowhere is deze man aardig doorgeslagen met zijn verzameling in een boerderij. Overal staan stationaire motoren of onderdelen, trekkers en ander landbouwtuig. Heel veel opgeknapt maar ook nog gewoon buiten staand en verroest. Vervolgens zijn  we nog wat gaan toeren, geld pinnen en inkopen doen. Vlakbij Kolind begint het weer te spetteren maar we zijn toch al op weg naar de camping voor het bierrrr! Op de camping is het nu inmiddels lekker rustig. We hebben Bambi (hert) gegeten. Vroeg in de avond beginnen we al in  te kakken en Wilma heeft aardig last van een paar insectenbeten/steken.

Dag 30  maandag 28 juni  347 km

Vanwege een klein regenbuitje ontbijten we in de tent. Daarna leekr op pad naar de westkust van Denemarken. Via Randers, over de 503 en de 16 komen we uit in Ulfborg. Op deze weg passeren we de 10.000 kilometer! Tanken, hapje/sapje en over weg 181 zuidwaarts langs de kust. Langs en door de duinen. In Søndervig nog een Rock&Roll museum tegen gekomen. Deze had in een leuk klein zaaltje een indrukwekkende verzameling met mooi origineel spul. Dingen van Marilyn Monroe, Eddie Cochran enz. maar vooral veel Elvis Presley spullen, bijvoorbeeld alle 101 singels (1e persingen) vervolgens nog een rommelmarktje in een kerkje bezocht. Verder zuidwaarts via Esbjerg en weg 24 en 11 richting waddeneiland Mandø. Via een 6 kilometer lang grindpad over het wad zijn we er naar toe gereden. Precies goed getimed, bleek achteraf, want de weg is maar twee keer per dag begaanbaar als het eb is. Bij de plaatselijke supermarkt-camping-apotheek aangemeld en bier e.d. gekocht. ’s Avonds nog een wandelingetje gemaakt over dit zeer winderige stukje Denemarken.

Dag 31  dinsdag 29 juni  551 km

We zijn veel te vroeg wakker, even over 6, maar dan kunnen we tenminste rustig aan doen want voor negen uur moeten we over het wad gereden zijn vanwege opkomend tij. Hier aan de kust is het lekker winderig en dat is eigenlijk de hele dag zo gebleven. We vervolgen onze weg via de 11 naar Duitsland, daar gaat deze weg over in de B5. We zijn binnendoor blijven rijden Sleeswijk-Holstein in. Alles is weer vlak, net Holland. Bij Hamburg een stukje snelweg gepakt, door de Elbetunnel en weer binnendoor de B3 op tot voorbij Hannover. Hier zijn we binnedoor gegaan richting Lauenforde. Alleen jammer dat het begint te regenen op deze mooie stuurweggetjes. Het verkeer word ook steeds drukker en dan gaat er ook nog een lokale motorrijder voor ons rijden die dacht dat ‘ie hard ging. Alleen is een zijspan in de regen met bochtjes toch sneller. Aangekomen bij motorradhotel Villa Löwenherz hebben we een ‘doppeltzimmer’ genoemen en onze kleding te drogen gehad. We hadden vandaag maar drie buitjes en zijn niet doornat geworden. Na een paar biertjes word het eten opgediend: gyros/piepers/tzatziki en chocoladepudding toe. Lekker gedoucht en na een Irish coffee moe naar bed. Prima geslapen onder zo’n Duits dekbed.

Dag 32  woensdag 30 juni  220 km

Om negen uur ontbijt en dan afrekenen, geen geld, € 94,- voor twee personen drank, eten, slapen en ontbijt. Het is lekker weer als we om 10 uur vertrekken. Na een paar kilometer constateerd Roger dat de Alfa een te lage oliedruk heeft.  Op zoek naar olie, maar dat was de oorzaak niet. Er is wel oliedruk maar lager als normaal, rustig doorrijden dus. De weg is veel te druk, veel te veel stoplichten dus het schiet niet op. Na ruim 5 uur hebben we 220 km afgelegd: welkom in de bewoonde wereld! In Dülmen/Buldern, op de Biker's Farm besluiten we lekker yuppig te doen; we nemen een kamer, schijt aan de armoe. De motoren mogen ook binnen  slapen. Lekker op het terras gezeten met een degelijke Duitse pot bier.
Al met al zijn we door de verkeersdrukte nu wel uit de vakantiestemming, beetje jammer weer.

Dag 33  donderdag 1 juli  297 km

Lekker relaxed door het minst drukke stuk van Nederland naar huis gereden. Weer LPG kunnen tanken en via Enschede, Noord Oost Polder en Friesland terug naar huis. Mooi weer onderweg en na de verplichte brugstop op de afsluitdijk lekker naar huis gescheurd. O ja, de oliedruk van de Alfa is weer goed!