Dag
14, donderdag 13-07, 140 km. |
|
Dag
15, vrijdag 15-07, 0 km. |
|
Dag
16, zaterdag 15-07, 220 km. Wil is op tijd opgestaan, gedouched en koffie gezet, terwijl Roger zijn kater weg slaapt. Om 10.30 na het ontbijt weggereden. Mooie wegen langs de kust, bergen, heuvels, haarspeldbochten, rivieren, overstekende schildpadden. Heel afwisselend. Na wat pogingen om op de kustweg te komen zijn we uiteindelijk via Carero richting water gereden. In het dorp gevraagd naar een camping, en via een hutseklutse weg inderdaad bij een “camping” aangekomen, in Micurin bij het strand. Koos en Roger zwemmen een partijtje. Daarna in restaurant traditioneel Bulgaars eten genomen, erg lekker en meer dan genoeg! Het sanitair op de camping is in een oogopslag afgekeurd, dat word niet douchen en plassen doen we in het wild. Om 20.44 kan Roger zich niet langer beheersen en gaat zich verdiepen in de architectuur en techniek van het sanitair. Gewapend met schijtlint en fotocamera. Zijn bevindingen? De staat van het sanitair is zeer consequent; hygiene is ver te zoeken. Evenals de kranen boven de wastafels! |
|
Dag
17, zondag 16-07, 250 km. De rit voor vandaag ging vanaf de kust van Bulgarije landinwaarts naar de grens. De 50 km daarheen waren KUT. Wel een mooie omgeving, niemandsland dwars door de bossen, maar zoals gezegd heel slecht asfalt. 40 km. voor de grens een controle post, en daarna niks, bossen, bossen, bossen. De grens was appeltje/eitje. Eerste loket, politie. Tweede loket, visa (10 euro per pers.). Dan nog 2 loketten, hoop stempels en 30 minuten later rijden we weer. De wegen zijn hier redelijk goed. Na de grens was het landschap waanzinnig, ruig en bergachtig en prachtige vergezichten. Laatste stuk gaan we over de grote weg omdat daar volgens internet campings zijn. En dat klopt. Gereden tot ong. 70 km voor Istanbul, camping gevonden in Selimpassa. Na vier km. stof/grindpad, het is de moeite waard. Een landelijk gelegen camping, langs de Zijde Route, prachtig met idem dito sanitair. (niet gelogen, er is hier zelfs een helicopterplatform!!) Vriendelijke turk wijst ons een plek op de verder lege camping (er stond alleen nog 1 caravan, verscholen achter een heg). Na het tentje bouwen rijdt de Turk Wil naar een supermarkt terwijl Roger zich ontfermd over de vreselijk stinkende was. Voor de tent gezeten in lekker fris windje, terwijl onze vrolijke gekleurde was (alles zwart) hangt te drogen. |
|
Dag
18, maandag 17-07, 600 km.
|
|
Dag
19, dinsdag 18-07, 10 km. |
|
Dag
20, woensdag 19-07, 215 km. Rustig aan ontbeten en inpakken. Door de stad richting veerpont, staat goed aangegeven dus hier geen problemen. Maar eerst nog pinnen en gas tanken, waren we net te laat voor de pont. Jammer, dan moet je een uur wachten. Tijdens de vaart krijgen de motoren veel buiswater over zich heen (leuk he, vooraan staan op de veerpont). Aan de europese kant van Turkije buffelen we vanaf Eceabat tegen de wind in naar Ipsala. Wel ontzettend mooi hier, de weg gaat helemaal langs de zee. Soms maar op een paar meter afstand! Ipsala is vlak voor de grens, hier hebben we van ons laatste Turkse geld nog ff de gastanken opgetopt en een kan olie gekocht, door naar de grens. De grenscontrole aan de Turkse zijde toont aan waarom de Turken dus NIET in de EU mogen! Motorrijders (wij dus) moeten alle bagage uitladen, worden doorgelicht (rontgen), trage beambten, veel stempels en sjagrijnige koppen. Deze grens kostte ons door het lullige gedrag van de douaniers 2 uur. Al snel van de grote weg afgegaan. Deze weg was heel mooi, geen tankstations, bijna geen afritten, geen hond op de weg. En aan de zijkanten grote betonnen randen. Alsof je als ratten in de val zat! Bij Alexanderdroupolis camping gevonden. En een Lidl, dus ff fijn proviand inslaan. Voor de tent gegeten en Amstel (!!!) gedronken. Tja, het was Amstel of Heineken, niet zo’n moeilijke keuze. Het is hier trouwens achterlijk duur, bij het afrekenen dacht ik dat ik op zijn minst aandelen in de Lidl had gekocht. Joh, ff wennen die westerse prijzen. Roger heeft op de camping de koppelingskabel van de Alfa vervangen, deze begon te rafelen na 70.000 km. |
|
Dag
21, donderdag 20-07, 404 km. |
|
Dag
22, vrijdag 21-07, 340 km. Vanmorgen heel langzaam ingepakt vanwege de extreme hitte, zelfs in de schaduw van de bomen was het niet te harden. Onderweg benzineslang voor de Alfa gehaald, de oude slang was gescheurd. Bij Thessaloniki weer gas getankt. We volgen de oude doorgaande route. Heet, heet, heet. Bij tankstation heeft Roger de slang onder de motor gemeubeld. Dan richting grens van Macedonie. De grens is weg!! Het was even zoeken, maar we hebben de grens toch gevonden via een klein maar ontzettend leuk weggetje. Grensformaliteiten -> kwartiertje! Now we are talking! Daarna in Macedonie in de bergen gereden, zo lekker koel. Onderweg gegeten in eethuisje zonder elektra. De koelkast was een gemetselde bak met bergwater, en da’s goed koud! Lekkere worsten gegeten voor vakantieprijzen. Griekenland was echt beduidend duurder. We betaalden met Euro’s. Zo ook bij Ohrid waar we weer gas vonden. Rond 18.00 uur zitten we in een motel. Honden zijn niet toegestaan, maar de hotelier heeft nog wel een achteraf kamertje voor ons. Prachtige kamer, lekker koel, goeie bedden en een badkamer. En dat voor 12 euro p.p. ‘s Avonds nog in hotel gegeten en gebierd, totaal voor 43.50 (inclusief kamer.....) Gekkenhuis. |
|
Dag
23, zaterdag 22-07, 310 km. Relaxt ontbijt en uitleg van hotelbaas over route naar/door Albanie. Onderweg snel nog wat foto’s gemaakt omdat we maar 20 km voor de grens zitten. Het kost ongeveer 1 uur om de grens over te komen. Plus 10 euro p.p. voor een visum, en 5 euro p.motor. We rijden over een knappe weg richting Tirana. Door de bergen is prachtig, zelfs met 22 % en geen vangrail. Van de berg duikel je zo Tirana in. Gekkenhuis; geen verkeersborden meer, alleen maar gaten waar weg hoort te zijn. Stoffig, heet en de rijstijl van Parijzenaren met een hoop getoeter. Nadat we eindelijk de “uitgang” van Tirana hebben gevonden komen we op een vlakte, saai en intens heet. Na de zoveelste kuil vertoont de BMW wat rare dingen. De controlelampjes blijven allemaal tegelijk branden, da’s niet goed. Na een korte stop toch maar besloten om door te rijden. Het is gewoon te heet om te sleutelen. We zijn al met al 6 uur in het land geweest. De grens Albanie/Montenegro is om te lachen. Een heel klein grensovergangetje, meer als een rood/witte pijp over de weg was het niet, de 3 relaxte beambten vragen het een en ander over de Alfa en al lachend sturen ze ons Montenegro in. We zijn over een prachtig stil weggetje naar de kust gereden. Ook hier gebruikt men de euro, wel zo gemakkelijk. En prima prijzen. Weer gas getankt en binnen no time camping met veel schaduw gevonden in het dorp Buljarice. Aan het weggetje naar de camping zijn allerlei winkeltjes, terrasjes en restaurantjes. ‘s Avonds prima gegeten aan doorgaande weg en ons verbaasd over hoe het verkeer zich al toeterend een weg baant. Het is eindelijk weer wat koeler, dus hebben we goed kunnen slapen. |
|
Dag
24, zondag 23-07, 0 km. Dit is de dag van de techniek! BMW krijgt nieuwe remblokken voor voorwiel. Kabel in zijspan vervangen (deze was uitgefikt, vandaar die brandende controlelampjes!) De Alfa krijgt wat nieuwe olie, de 2de liter van deze vakantie. Na het ontbijt zijn we naar het strand gelopen om Koos te laten zwemmen. Rustig aan brood gehaald en een ontbijtje geregeld. Roger heeft de techniek gedaan. Rustig aan wat gedronken om het vochtverlies (=zweten, zweten,zweten) aan te vullen. Verder het leven op de camping aanschouwd. Na een welverdiend tukkie weer naar de hoofdweg gelopen voor eten en drinken op het terras. Hier zaten we gelukkig droog tijdens een beste onweersbui....en op de weg rijdt men nog steeds als debielen, zelfs als de weg blank staat van de regen.... |
|