De Yamaha XV750 SE van Wilma.
Klik HIER om rechtstreeks naar de
pagina te gaan met uitleg over de TCI-unit en links naar andere technische
artikelen.
Het is allemaal begonnen met mijn zijspan (Enigma 1). Toen
Wilma daar een seizoen achteraan gereden had en ook in de file
gestaan had, vertelde me ze dat ze ook een zijspan wilde want dan
hoefde niet steeds haar voeten aan de grond als we in de file
stonden. En hiernaast zie je het prille begin van het zijpan, een
stapeltje buizen. Deze buizen moesten het originele Velorex frame
vervangen, wat wij niet geschikt vonden om aan de Yamaha te
hangen.
De bak was, zoals gezegd van Velorex, dit zijn leuke bakken
voor weinig geld. Wij hebben het zijspan van familie gekocht,
die hadden er een aanrijding mee gehad, zodat de bak aan de
achterzijde wat schade had.
Aangezien we toch aan het polyester moesten beginnen
hebben we gelijk een kofferbak deksel erin gemaakt, zodat
niet iedere keer de zitting naar voren moest om er wat in op
te bergen.
Hier zit het zijspanframe (wat de polyesterbak helemaal omsluit)
aan de motor. Hiervoor moest om het motorblok heen een
hulpframe worden gemaakt omdat er geen frame onder het
motorblok doorloopt. Dit hulpframe zorgt ervoor dat je het
zijspan met 4 punten kan bevestigen aan de motor. De keuring
was ook geen probleem en er is een inlegvel voor afgegeven.
(Okt
'03 Er komen af en toe wel eens vragen over dat hulpframe, dus hier nu een
toevoeging)
Zoals al geschreven, het hulpframe zit op 4 punten vast aan het frame. Hier
links zie je de achter/boven bevestiging. Deze zit met een draadstang vast aan
het frame en met een strip (loopt achter het zijdeksel langs, om de accu heen)
aan de voetsteunbevestiging.
De overige bevestigingen zitten allemaal aan een hulpframe. Dit hulpframe
zou eigenlijk alleen aan één
zijde kunnen, maar om het geheel steviger te maken heb ik aan twee zijden een
hulpframe gemaakt van half duims gaspijp. Op de kleine foto rechts (deze
foto is gemaakt zonder achterwiel, vanaf de achterkant) zie je hoe het aan
de achter/onderkant zit. Hier loopt een strip onder de bevestigingspunten van de
standaard door en is ook op die plaatsen bevestigd. Dan lopen de buizen
onderlangs het motorblok naar voren en gaan ze naar het balhoofd. Op de
linkerfoto is de bevestiging van het onder/voorste punt zichtbaar en daar is het
hulpframe ook aan het blok bevestigd.
Op de dwarsstang die daar horizontaal loopt is een schuine pijp
gelast om de dwarskrachten op te vangen.
Op de middelste foto is de voor/boven bevestiging zichtbaar. Deze zit aan een
draadstang vast die doorloopt naar de andere zijde van de
cilinderkopbevestiging, zie de rechter foto. Op de cilinderkopsteun zitten aan
weerzijden twee platen staal die in model gezaagd en gebogen zijn, hieraan
zitten de twee buizen van het hulpframe gelast. Ertussen zit een stuk pijp waar
de draadstang van de ophanging doorheen loopt
De voorvork is, net zo als bij de Enigma 1, een eigen fabrikaat. De voorvork is
voorzien van Koni veren/schokdempers en is zo uitgevoerd dat het originele 19"
voorwiel gehandhaafd kon blijven.
Zelfs de originele remschijf kon blijven zitten, alleen de remklauw is vervangen
door eentje van Brembo, afkomstig van een BMW off the road.
De hydraulische
zijspan trommelrem (afkomstig van een VW golf) is gekoppeld aan de voorrem. Er is voor
de rem van een golf gekozen omdat deze 180 mm diameter heeft en dan het originele
achterwiel inhet zijspan gemonteerd kon worden. Het
originele achterwiel is 16" en heeft een trommel van 180 mm. (bij de XV 750
althans)
Het achterwiel is een handvervaardigd exemplaar geworden van 15",
zodat er autobanden om gemonteerd kunnen worden. De velg is van een
2CV (lelijke eend) en de spaken zijn opgebouwd uit uitgesneden platen met stalen strips. (met dank
aan Johan voor de platen en Ronald Witteveen voor het lassen)
Op deze foto is het wiel al voorzien van een laag gele poedercoating, dat wordt de nieuwe kleur,
tezamen met paars. Het frame blijft zwart.
Hier een drietal foto's In de nieuwe kleuren gemaakt op de Helderse dijk
Medio
1999
Het motorblok is, zoals gezegd, gereviseerd. Na
135.000 km zaten we net aan de toleranties zodat
ik voor de zekerheid de zuigers en de kleppen heb
vervangen.
In al die kilometers hebben we allen maar
problemen gehad met de dynamo (3 keer) en zo'n
20.000 km terug was een nokkenas versleten. De nieuwe hadden een modificatie
ondergaan zodat ze niet meer zo snel verslijten. De
oorzaak van de dynamo problemen was
waarschijnlijk het gebruik van synthetische olie.
Dit tezamen met een slecht gerepareerde dynamo
was goed voor 2 keer defect in 1 jaar. De laatste
keer heb ik hem zelf gewikkeld met iets dikker
draad en een paar windingen minder, dit gaat tot
op heden prima..
Zoals je kan zien zit er naast het zijspan een
extra benzinetank gemonteerd. Deze is via een
elektrische benzinepomp verbonden met de
normale benzinetank. Als die bijna leeg is haal
je een schakelaar om en er wordt vanuit the
extra tank bijna 10 liter benzine omhoog
gepompt. Als de extra tank leeg is stopt de
pomp en er gaan een waarschuwingslichtje
branden.
Verder zit er ook een oliekoeler gemonteerd
tussen het zijspan en de motor.
Februari 2001
We hebben vanwege de constante startproblemen (de starttandwielen slippen
steeds over elkaar, een XV 750 kwaal) een ander motorblok gekocht. En wel eentje
met een ander type startoverbrenging. Het is een blok van een Virago 1100
geworden. We hebben het blok gekocht bij Roukama
in Zaanstad. Het kwam uit een
brandschade motor, zie de foto's hieronder.
Het blok moet nu ontchroomd en dan zwart gemaakt worden. Tevens wordt
de techniek nagekeken, maar het motorblok is niet verbrand (er heeft een
brandende motor naast gestaan)
Maart 2001
Het blok ligt nu gedeeltelijk open. De cilinders en koppen liggen, gestraald en
wel, bij een revisiebedrijf voor honen en slijpen. Er is een pakkingset besteld
en oliekeerringen. De zijdeksels zijn min of meer ontchroomd en geslepen, dus
die kunnen zwart gemaakt worden.
April 2001
Het blok zit eronder, na heel wat gelul om goeie zuigerveren te krijgen (er
stond een fout op de microfiche van Yamaha) Nadat alles op z'n plek zat was het
moment van starten daar. Dat ging prima, stationair lopen ook. Alleen bij gas
geven viel er een cilinder uit. Na lang zoeken en testen met de ontsteking zijn
er in de TCI unit (aanklikken om meer te
zien) een aantal onderdelen vervangen, Dit gaf iets verbetering,
maar er bleek ook nog iets mis te zijn met een carburateur. Nu blijken de juiste
sproeiers ook niet meer te krijgen te zijn........
Nog steeds problemen met de ontsteking, we hebben er nu ééntje geleend om te
testen. De Carburateurs zijn ook weer schoon en aangepast voor het gebruik op
een 1100.
Zomer 2001
De ontsteking blijft problemen geven, maar we zijn er nu achter! Er moet
dus echt een ontsteking op van een XV 1000 of 1100, deze hebben namelijk een
vacuum sensor die de ontsteking bijregelt bij gas geven. Het probleem is echter
dat die sensors gebruikt niet te krijgen zijn. Wel nieuw uiteraard maar die
zijn bijna onbetaalbaar. We rijden nu rond met een ontsteking van een TR1,
en dat werkt redelijk goed.
Mei 2002
(Weer) problemen met de wielas van het zijspan,
tijdens de Eurotoer is in de buurt van de Nurburgring het zijspanwiel scheef
gezakt, de motor kon op ANWB transport naar huis. (zie de foto) Op dit moment wordt er gewerkt aan een nieuwe, dikkere as.
April 2003
Weer wat problemen, er zat al een tijdje een
"kraakje" in de achterkant, maar we konden niet vinden waar dat
vandaan kwam. Tot op een gegeven moment het achterwiel er weer scheef in stond.
Dat hadeden we al eerder gehad, dus de conclusie was: achtervorklager weer
versleten. Nu was dat eigenlijk niet mogelijk omdat ik die al eens had vervangen
door rubberen silentblocs.
Het bleek ook na (ontzettend moeilijke)demontage dat de achterbrug was
uitgescheurd. Bij het scharnierpunt op de cardantunnel. Dan blijkt toch maar
weer dat zo'n standaard motor eigenlijk niet geschikt is om een zijspan aan te
hangen. Er komen veel meer zijdelingse krachten op de diverse componenten te
staan. De achterbrug is dus weer gelast en uiteraard verstevigd.
Tevens is in deze tijd er een zwaarder (auto)accu op gekomen en dikkere kabels
rechtstreeks naar de startmotor. De originele accu had af en toe toch wat
problemen om de dikke 1100 cc V-twin rond te krijgen maar met 35 Ah gaat het nu
prima.
Juli 2003
Nieuwe ontwikkelingen op het ontstekingsgebied ! Tijdens het surfen op
internet kwam ik een site tegen van Carmo
Electronics. Een Nederlands bedrijf dat digitale ontstekingen en
inspuitcomputers reviseert, aanpast en ontwerpt. Na rijp beraad hebben we maar
besloten om er eentje te bestellen, omdat hetgene wat we hebben liggen aan
ontstekingen niet is te modificeren voor gebruik op de 1100.
Augustus 2003
De ontsteking van Carmo
werkt perfekt !! Ze hebben de nieuwe digitale ontsteking ingebouwd in het huis
van de originele 750 ontsteking zodat de bedrading origineel kan blijven.
Tijdens de eerste start bleek al dat de vervroegingcurve aanmerkelijk anders was
want er moest nu weer met choke gestart worden en het stationair regelschroef
moest aardig omhoog. Verder blijkt tijdens het rijden dat het nu een echte 1100
is. Over het hele toerengebied pakt de motor goed op en loopt zelfs ook nog iets
zuiniger. Eindelijk kan Wilma goed op pad
!
Maart 2004
Problemen met de startmotor (schijnt vrij normaal te zijn voor deze types). Deze
bleef doorslippen. Na het demonteren van het geheel bleek de vrijloopkoppeling
in het startmotortandwiel. versleten te zijn. Alleen jammer dat een nieuw
tandwieltje 207,- euro kost! Maar na montage start de Yamaha weer perfekt. Voor
de rest wat vervuiling in de carburateurs en de normale onderhoudperikelen. Nu
opmaken voor de vakantie !
November 2004
Zoals jullie in ons vakantieverslag op
deze homepage hebben kunnen lezen zijn er met de Yamaha niet echt schokkende
dingen gebeurd. De motor wordt nu gewoon onderhouden en er wordt mee gereden net
zolang dat de BMW klaar is, dan gaat de Yamaha
compleet met zijspan in de verkoop. Liefhebbers?
eind Februari 2005
De Yamaha heeft zich bijna de hele weg naar het Primustreffen (Noorwegen)
goed gehouden (klik HIER
voor een foto impressie op de MC-Alzheimer pagina, kijk bij "waar zijn
we geweest" in 2005). De afgelopen tijd was het oliegebruik al iets
gestegen maar nu werd het echt erg. Waarschijnlijk door het zware beladen en een
kleinere achterband (winterband gemonteerd) is het met de olie voorziening niet
helemaal goed gegaan. Vlak voor de boot in Göteborg gaf de motor het op. We
hebben hem de boot opgesleept en de ANWB brengt hem terug vanuit Kiel (D), zie
foto hiernaast.
Binnenkort zal het originele blok er weer onder komen die we in feb.
2001 eronder vandaan hebben gehaald i.v.m. startmotorproblemen. Nu zetten we
gewoon het hele linkerdeksel, inclusief XV 1100 startgroep op het gereviseerde
XV 750 blok en dan is het weer een prima motor. Het 1100 blok kan mooi dienen
als onderdelenblok.
Pasen 2005
Hij doet het weer ! We zijn afgelopen paasweekend naar Buldern
geweest met het 750 blok er weer onder. De hele startgroep van de 1100 is er op
gekomen, inclusief vliegwiel. Dat was allemaal zonder problemen over te zetten
op het 750 blok. (zie de foto links) Dus we hebben nu weer een goedlopende motor die ook nog eens
goed start ! Tevens zijn de carburateurs weer helemaal schoongemaakt (ze lagen
er toch af) en de oliekoeler gespoeld om van de oude olieresten af te komen.
P.S. Van het 1100 blok heb ik nog even de compressie gemeten
voordat die uit het frame werd gehaald: Voorste cilinder 8 bar, achterste minder
dan 1 bar ! Daar zat dus het probleem.
15 april 2005
Er zijn nog een tweetal dingetjes; één dekseltje op de cilinderkop lekt
olie en de carburateurs moeten afgesteld worden. Voor de rest loopt de motor
perfekt, en geen oliegebruik meer !
Aangezien de BMW nu min of meer goed is: is deze Yamaha (inclusief alle reserve
onderdelen en voorvork) dus te koop
16 juli 2005
De Yamaha is verkocht! Aan iemand van MC-Alzheimer, hij blijft dus in de
buurt. Hieronder nog een foto van de motor op het moment van verkoop.
end!