Onze voertuigen door de jaren heen.


Het begon allemaal met crossbrommertjes. Vanaf Roger's 11e jaar zijn er diverse versleten. Varierend van Batavus via Sparta tot Zündapp. Toen de 16 jarige leeftijd werd bereikt moest er uiteraard een "echte" brommer komen. Dat werd een Yamaha FS1 met roterende inlaat. Deze is een paar keer overgespoten en later voorzien van een volle racekuip. Na een zomer hard werken in de bloembollen is er een nieuwe Yamaha aangeschafd, zie de foto rechts. Na hier nog een tijdje mee gereden te hebben kwam 18 jaar in zicht en toen moest toch wel de eerste motor komen. Dat werd gelijk een opstapmodelletje.....
Wilma heeft vanaf haar 16e ook op brommers getoerd, onder andere de roemruchte Mobylette met primaire V-snaar aandrijving.

 


Roger's  KAWASAKI Z 900 (1975)

Deze motor kocht ik van een collega eind 1979 voor f 4.500,-. Helaas heb ik er niet veel lol van gehad want tijdens de vakantie van 1980 reed ik hem total-loss in de Pyreneën.
Op de foto links staat 'ie in de uitvoering zoals ik hem kocht, maar al snel is er een Vetter Windjammer kuip op gekomen wat toch een stuk comfortabeler was. Helaas kwam het de, toch al niet perfecte, rij-eigenschappen niet ten goede. Het restant van de motor is verkocht aan iemand die nu nog steeds een Kawa 900 rijdt.

 

 

 


Roger's  BMW R 100/7  (1978)

De BMW, gekocht bij Vos-Oss, was toen voor zien van een Schurgers stuurkuipje. Al snel is er de gerepareerde Vetter-kuip weer opgezet. Met deze motor is aardig wat getoerd, in het begin voornamelijk in het binnenland. In 1983 zijn er ook originele Vetter koffers opgekomen, dus toen was het een full-dressed toeruitvoering, compleet met radio, 27 MC, enz. Later is de kleur nog een keer veranderd in beige/bruin.

Hier heb ik ruim 10 jaar mee rondgereden, ook nog een tijdje met een één-wielige aanhanger erachter, omdat we toch wel wat luxer gingen kamperen.

Daarna is de basis van de BMW omgebouwd tot de Enigma 1,  Klik op de link voor meer informatie. Zie ook de foto rechts boven.
De ombouw was in 1992, dit werd dus het begin van het zijspan tijdperk. De motor is gesloopt (1999) toen aan de Enigma 2 is begonnen.


Roger's    SIMCA's 1100  

Nog voordat Wilma en Roger elkaar kenden had Roger al twee Simca 1100's versleten. Dit speelde zich af in '80 & '81. Een rode stationcar ('73) en een bestel="commerciale" ('74), zoals op het kenteken stond. De besteluitvoering heeft ook nog rond gereden als pick-up. Daarna was er ooit een start van een verbouwingsproject om een zgn. "Van" ervan te maken, maar na diverse aanpassingen (aluminium wielen, hoogpolig bekleed dashboard, mercedes grill, enz) ontbrak de tijd en geld en is de wagen afgevoerd van de sterkte. Later is er nog een tijdje een witte bestel uitvoering (1982) geweest, zie de laatste foto.

    


Wilma's  Yamaha XS 650 SE  (1981)

 

In september 1982 heeft Wilma haar eerste eigen motor gekocht, bij Nubo in Hippolytushoef.
Deze motor heeft jarenlang eigenlijk zonder problemen gereden. Af en toe brak er wel eens wat af door de trillingen, maar dat was altijd snel te repareren. Maar later begon de motor toch aardig olie te gebruiken. Waarschijnlijk veroorzaakt door het gebrek aan oliefilter in het motorblok. Deze motor is in 1990 ingeruild voor de XV 750.

 

 



CITROEN GS  (1978)

Deze auto hebben we maar een aantal maanden gehad. Het was een schade-auto en na het opknappen is deze auto in 1983 verkocht om wat geld te hebben voor de inrichting van onze flat.

 

 


RENAULT 4 F4  (1982)

Met deze auto hebben we een tijdje rondgereden. We kochten hem met een kapotte versnellingsbak van een kennis. Hij had er al een andere bak bij, maar zelf geen zin meer om het nog te repareren.
Na het inbouwen van die bak was het een heel interressante auto; hij had 4 versnellingen achteruit en ééntje vooruit !!
Het bleek dat de bak van een 1100 was en in de F4 ligt een 850 motorblok en die krukas draait andersom! Dus op de sloop een andere bak gehaald en daarmee een kleine 2 jaar gereden tot er vrij veel roest op zat en de versnellingsbak niet meer in achteruit wilde.

 


Wilma's  YAMAHA  XV 750

In 1990 kocht Wilma bij het Haags Motorcentrum haar tweede motor; een XV750 in Midnight Special kleuren. Met deze motor heeft ze vrij kort solo rondgereden. Na een paar jaar in file's achter Roger's zijspan te hebben aangepeddeld is er ook een zijspan aangebouwd. Links styaat een foto in de solo staat met Wilma die aan het poetsen is (gebeurt niet vaak). Rechts een foto zoals die ook in de pagina over de Yamaha XV staat.

 

 

 

 


RELIANT ROBIN
(750 en 850)

Van deze driewielige voertuigen hebben we er 3 gehad. Ze stammen allemaal nog uit de tijd dat Wilma nog geen autorijbewijs had. We zijn begonnen met een blauwe uit 1979. Deze was voorzien van een ouder 750 cc motorblok waar al een hoop aan gerommeld was. Deze auto is toen ook gestrand met een opgeblazen blok. Hiernaast staat de foto van zijn laatste stadium; demontage.
Daarna is er een rode (1975)gekomen, voorzien van een 850 cc motorblok (foto rechts). Deze reed probleemloos en hier hebben we een hoop lol van gehad. Tot we overstapten op de "Van" (1979). Dit was een rode bestel-uitvoering, met grijs kenteken (foto linksonder, achter en foto rechtsonder, de beige en witte waren van een kennis, beide rode waren van ons). Met deze hebben we ook stad en land afgereden, zonder problemen. Het enige probleem met al die Reliants is dat ze nogal windgevoelig zijn. En dat deed Wilma beslissen om haar autorijbewijs te gaan halen.

 

 

 


Roger's  HONDA  CB 750 KZ  (1979)

Om de tijd te overbruggen die zat tussen het slopen van de Enigma 1 en het rijklaar zijn van de Enigma 2 is eind 1999 deze motor aangeschaft. Ondanks dat ze al jaren de bijnaam "zwabberbak" hadden heb ik toch bijna twee jaar prima rond gereden op deze motor. 

Het motorblok is één keer serieus stuk gegaan, maar er is toen een ander blok ingekomen. Dit blok was afkomstig uit een slopertje die ik voor drie kratten bier had gekocht.   

Nadat de Enigma 2 rijvaardig was is deze motor in augustus 2002 verkocht voor 4 kratten bier.

 


DODGE  W 200 (1975)

Wilma was nog bezig met haar auto-rijbewijs toen in december 2000 deze auto er kwam (Wilma d'r idee). De auto was niet duur maar er moest ook wel wat aan gebeuren. Diverse handelingen aan het blok (een 5,2 liter V8 met automatische versnellingsbak), wiellagers en fuseekogels vervangen en nog wat kleine dingetjes. Hier hebben we ongeveer een half jaar heel stoer mee rondgetuft. Nadat we de Chevy-Van hadden gekocht waren we binnen een week deze auto kwijt, dit was juni 2001. Lees HIER een verslag

 

 

 


CHEVROLET G20 "CHEVY-VAN"  (1982)

 

Zoals ik bij de Dodge al schreef, dit werd de opvolger. In augustus 2001 opgehaald bij Sparx in IJmuiden. En sindsdien zonder problemen gereden. Voor meer informatie kun je kijken op de pagina die speciaal over deze Chevy-Van gaat.

 

 

 


Roger's  ENIGMA 2  (2003)

 

Na een aantal jaren bouwen, maar het hele verslag staat op de pagina van Enigma 2 , rijdt dit ding momenteel rond. Er is een deel van de Enigma 1 en dus BMW onderdelen gerecycled. Officieel is deze motor van mei 2003, dus eigenlijk best nieuw. Voor de rest verwijs ik je naar de Enigma 2 pagina.

 

 

 

 


Wilma's  SUZUKI  ALTO  (1988)

Omdat Wilma de Chevy-Van toch wel wat te groot vond voor wat woon/werk verkeer zijn we eens gaan zoeken naar iets leuks. En dat hebben we gevonden in deze Alto. Voor € 500,- (met een nieuwe APK) kwam deze medio november 2003 in ons bezit. De Alto word aangedreven door een 3 cilinder van 800 cc en er zit nog een automatische versnellingsbak in ook !
In november 2007 was deze auto niet meer te redden voor de APK en is naar de sloop gegaan.....

 


Wilma's BMW K 100 RS  (1984)

 Wilma wilde een groter zijspan. Dan moet er dus ook een wat krachtiger motor aanhangen. En aangezien ze ook een beetje uitgekeken raakte op de Yamaha is het dus een BMW K100 geworden. Deze is in augustus 2004 gekocht voor 1350 euro. De motor gaat is verbouwd om er een zijspan aan te hangen. Dus een hulpframe, schommelarm voorvork en kleine wielen.  Klik HIER voor de pagina waar de (ver)bouwing op staat.


 

 

 


Wilma's Lada Niva   (1985)

 Wilma had tijdens de vakantie van 2005 een leuk autootje gezien. Die wilde zij dus ook. Nu zijn die in nederland nogal lastig voor een leuk prijsje 2e hands te krijgen maar Roger wist er eentje (een opknappertje!) te kopen voor een kratje amstel bier. Deze auto is voor het laatst APK gekeurd in 1988 en is daarom nu geschorst. Eerst maar eens rustig kijken wat er allemaal aan opgeknapt moet worden. Wat gegevens: 1600 cc 4 cilinder motor, permanente 4 wiel aandrijving, hoge en lage gearing en sperdifferentieel. Grijs kenteken en op LPG. Trekhaak ook op kenteken. Klik HIER voor de Niva pagina. Wegens tijdgebrek de Niva's verkocht in 2012.

 

 


Opel Ascona  16S automatic (1984)

 Deze auto hebben we gekocht om het motorblok en de automatische bak te gebruiken om in de Niva te bouwen. Dat bleek dus een misrekening, het past voor geen meter! Inschattingsfoutje.....
Later gaf de startmotor het ook op, de meegeleverde resreve startmotor bleek niet te passen. Nader onderzoek wees uit dat de starterkrans versleten was.
De auto is naar een opkoper gegaan. :-(
 

 


BMW 316 automaat (e30) (1984)                          

 De volgende in de serie voor de onderdelen. Nu wel een goede keus. In een 316 zit dus een 1800 motor met carburateur. De motor loopt goed en de automaat doet ook wat ie moet doen. Het kenteken is opgestuurd naar de RDW om "af te storten" en de auto is in eigen beheer gedemonteerd. Het bak en blok met alles wat daarbij hoort, hou ik voor de Niva en de overige bruikbare onderdelen komen staan op internet te koop.  De verotte carosserie is naar de oud-ijzer-handel gegaan. Al met al heeft de auto zijn aanschafprijs ruimschoots terugverdient en ik hou een blok en bak over.....



Subaru Justy 1.0 ECVT (1989)

Na het "overlijden" van de Alto eind 2007 moest er iets anders komen. Via het internet vonden we deze Sabaru Justy uit 1989 voor € 260,-. Een autotje met veel luxe en een CVT-automaat. Om de auto door de APK te krijgen moest er een kleine 250 euro worden uitgegeven, maar dan is er gelijk een servicebeurt gedaan en zijn we weer een jaar lid van de autohobbyclub van de marine!
De motor is een 3 cilinder 1000 cc. Helaas gaf deze auto het al weer op na een jaar. De computer van de automaat ging stuk en deze zijn nogal duur, ook op de sloop. Dus wat anders gekocht, een Daihatsu, zie onder.

 

 

 


Suzuki 650 (GL uit 1983 en een Katana uit 1981)

Voor het stadse werk wilden we er een solomotor bij. Mocht niet te veel kosten dus voor 250 euro een Suzuki GS650GL (linker foto) uit '83. Hier zijn wat kleine reparaties aan uitgevoerd en er is een spuit legergroen overheen gegaan.  Helaas hebben we er maar twee weken lol van gehad want na een feestje in de buurt wilden we er Harry z'n zijspan mee terug slepen, maar dat trok het blok niet; waarschijnlijk een gat in de zuiger gebrand.

Dus maar weer een ander gekocht; een Katana uit 1981. Deze mist wat onderdelen maar die hebben we genoeg over van de GL, de motoren hebben dezelfde basis; een viercilinder 650 cc met cardanaandrijving. Deze katana is ook legergroen geworden en de "kofferset" van de GL is overgezet.

   


 

Daihatsu Charade (1991)

Omdat de Justy stuk ging moesten we op zoek naar een ander. Het is deze Charade geworden. Een drie cilinder motor, automatische drie-versnellingsbak en drie deuren voor drie keer 200 euri's. De eerste APK verliep bijna probleemloos, er was 1 band die niet goed was. Na vervanging weer een jaar APK!
Deze auto is hebben we ruim twee jaar gehad en is met nog 10 maanden APK erop ingeruild op een "Giant Suzuki".

 

 


Lada Niva (2002)

  I

 

 

 

 

 

 

In 2010 Habben we deze Niva gekocht. Hij is gebruikt bij een wegenbouw project in Kroatië. Er zitten geen papieren bij zodat we alleen de onderdelen kunnen gebruiken. Die zitten er genoeg aan. O.a. een 1700 cc injectiemotor, knappe stoelen, achterbank, dashboard, onderstel, aandrijving. Alles zit wel vol met prut.
De auto mankeert eigenlijk niets, alleen de koppeling komt niet terug. En er zit wat vocht achterin want het achterruit mist. De motor is "starten, lopen". Wegens tijdgebrek de Niva's verkocht in 2012.


Suzuki Baleno (1996)

Wilma moet tegenwoordig (maart 2011) voor haar werk af en toe 's nachts van/naar Alkmaar met de auto. Aangezien de Charade toch wel wat minder betrouwbaar werd is deze "Giant Suzuki" er gekomen. 1.3 liter, 16 kleppen twee airbags en uiteraard weer een automaat! Het is trouwens de eerste auto die Wilma koopt zonder deuk in het voorspatbord!
Overigens is de foto wat bewerkt.....

 

 

 


Heinkel 130 A2 (1963)

Gewoon voor erbij, leuk om boodschappen mee te doen. Moet nog wat opgeknapt worden. 174 cc viertakt, elektrische starter en vier hand-versnellingen. Na het plaatsen van een nieuwe accu, andere carburateur en elektronische ontsteking is het een perfekte boodschappen-scooter voor in en rond de stad!

 

 

 

 

 


 

BMW K1  (1989)

In het najaar van 2012 hebben we een BMW K1 er bij gekocht voor Wilma. Er moet een zijspan aan komen. Wilma heeft, sinds ze voor het eerst een K1 met zijspan zag, altijd gezegd dat ze ook zo'n motor wilde. Deze K1 heeft nog geen 29.000 km op de teller en ziet er smetteloos uit.